SPANSK GLEDE – OG SORG

Del:

 

 

Gårsdagens motoGP-løp på Italienske Mugello ble uten de alt for store overraskelsene ut fra det man så på trening og kvalifiseringen.

 

Den største bomba kom vel egentlig på lørdag da Marques bommet både på fritrening tre og på selve kvalifiseringen. For første gang måtte den unge spanjolen ut i kvalifiseringsrunde 1 – gamblet på at et par halvgode runder skulle holde for å komme til kvalifiseringsrunde 2 – men feilet og fikk 13 startspor. Marques har vel knapt startet lengre bak siden han ble henvist til absolutt sisteplass på startgridden som straff i moto2.

 

Selve løpet ble litt som forventet. Lorenzo tok teten tidlig, Marques klarte å kjøre seg brukbart opp i feltet takket være en feber-start, og Rossi trengte noen runder før han startet å plukke plasseringer.

 

Ducati-førerne fortsetter å imponere med årets utgave av sykkelen og begge fabrikks-førerne lå lenge på pallplass før Marques blandet seg inn i fighten. Dovisioso måtte dessverre gi seg pga tekniske problemer, men Iannone sto distansen ut til nok en andreplass.

 

Med de problemer som Marques hadde hele helgen, gikk det som det måtte gå – i sandfella, da han prøvde å kjøre forbi med en trang inngang. Det toppet på en måte problemene til Honda-føreren for helga.

 

Rossi kjørte som vanlig raskere og raskere utover i løpet og plukket plasseringer, og etter å ha passert Pedrosa som egentlig overbeviste godt etter operasjons-pausen (4.plass), og Dovisioso måtte gi seg kom på pallen igjen.

 

Lorenzo viker for tiden uslåelig og vant løpet med god margin selv om ha på siste runde brukte god tid til å vinke til de ca 100.000 publikummer på tribunene. Avstanden opp til Rossi som leder sammenlagt krympet dermed betraktelig og Italieneren leder nå med fattige seks poeng i sammendraget. Fjorårets vinner, Marques, som nå ligger 49 poeng bak Rossi får en stor jobb å prøve å ta seieren også i år…

 

Lorenzo selv sa følgende etter seieren på Mugello:

I’m very happy, because I didn’t expect to escape with such a big margin, but sometimes it happens that you feel great on the bike. Today the track was not so quick so everyone has been a bit slower than we expected. I was the only rider to ride multiple 1’47s, so luckily for me I was gaining six or seven-tenths per lap, this was key to the win of the race. If someone would have told me before Jerez that I would win three races in a row I wouldn’t have believed it, but this is what happened. We are in a great shape; Valentino is getting podiums in every race so that means he is strong and also the bike is working really well. It seems that this year could be our year, so we have to take advantage of it. It was a different situation when I was twenty-nine points behind than now when it’s down to six, but even like that it’s difficult to close in on Valentino in points because he is always on the podium. Today Iannone stayed in front of him so it’s four points more and as I said six points difference is much better than twenty-nine, but we can’t relax and neither can Yamaha. Our competitors are working really hard to fix the problems they seem to have with the stability of their bikes and they will arrive at a point that they will win races, but until then we need to make the most of our potential to improve the bike little by little.» 

 

 

Løpsresultat:

 

 

Pos. Num. Rider Nation Bike Km/h Time/Gap
1 99 Jorge LORENZO SPA Yamaha 173.7 41’39.173
2 29 Andrea IANNONE ITA Ducati 173.3 +5.563
3 46 Valentino ROSSI ITA Yamaha 173.3 +6.661
4 26 Dani PEDROSA SPA Honda 173.0 +9.978
5 38 Bradley SMITH GBR Yamaha 172.7 +15.284
6 44 Pol ESPARGARO SPA Yamaha 172.6 +15.665
7 25 Maverick VIÑALES SPA Suzuki 172.1 +23.805
8 51 Michele PIRRO ITA Ducati 171.7 +29.152
9 9 Danilo PETRUCCI ITA Ducati 171.5 +32.008
10 68 Yonny HERNANDEZ COL Ducati 171.4 +34.571
11 45 Scott REDDING GBR Honda 171.1 +38.553
12 76 Loris BAZ FRA Yamaha Forward 170.8 +42.158
13 8 Hector BARBERA SPA Ducati 170.7 +44.801
14 19 Alvaro BAUTISTA SPA Aprilia 170.3 +50.435
15 50 Eugene LAVERTY IRL Honda 170.1 +53.060
16 63 Mike DI MEGLIO FRA Ducati 168.6 +1’15.265
17 17 Karel ABRAHAM CZE Honda 168.6 +1’15.381
18 33 Marco MELANDRI ITA Aprilia 166.9 +1’41.840

 

 

Sammenlagt etter 6 av 18 runder (Top 10):

 

Pos. Rider Bike Nation Points
1 Valentino ROSSI Yamaha ITA 118
2 Jorge LORENZO Yamaha SPA 112
3 Andrea DOVIZIOSO Ducati ITA 83
4 Andrea IANNONE Ducati ITA 81
5 Marc MARQUEZ Honda SPA 69
6 Bradley SMITH Yamaha GBR 57
7 Cal CRUTCHLOW Honda GBR 47
8 Pol ESPARGARO Yamaha SPA 45
9 Maverick VIÑALES Suzuki SPA 36
10 Danilo PETRUCCI Ducati ITA 32

 

 

 

Comments Closed