NY SPECIAL FRA HARLEY-DAVIDSON

Del:

 

Mørkere, lavere, råere og bedre. Slik reklamerer Harley-Davidson for sin nye versjon av klassikeren Road King.

 

Tekst: Claus Diseth

 

«Du kan se den komme på mils avstand. Stor og dramatisk som et lokomotiv som ruller mot deg i natten». Slik åpner H-D sin omtale av nye Road King Special. Og i det minste på ett punkt har reklamemakerne helt rett:

 

TUNGVEKTER

For i kjøreklar stand er dette en virkelig tungvekter. 372 kilo gjør Road King til en røslig kar. Men den har samtidig blitt lavere enn forgjengerne. Og det er på designsiden man virkelig ser oppdateringene Harley-Davidson har gjort på en modell som kom så tidlig som i 1949. Borte er det aller meste av krommede deler. Nå går alt i sort, fra den 19 tommer store framfelgen via fremgaffel, lyktehus og bak til de lange, sorte eksosrørene.

 

MER «PUNCH»

Nye Road King Special er selvfølgelig utstyrt med Harley-Davidsons nyeste motor, kalt Milwaukee Eight. 107 amerikanske cubic inches, eller ca 1745 cc for oss som ikke regner amerikansk. Harley selv sier dette er den beste motoren de noen gang har laget. Den skal ha bedre dreiemoment (150 Nm ved 3250 omdreininger) enn tidligere, bedre gassrespons og bedre akselerasjon.

 

NYE DEMPERE

Road King Special har også fått oppdaterte fjærer og dempere. Slik omtaler H-D nyheten selv: «Nye bakre stødempere som justeres med enkel bryter for riktig innstilling — uten bruk av verktøy. Pluss nye, større stempler for bedre demping og ny gafflteknologi for bedre kjøreopplevelse, spesielt over de tøffste dumpene. Responsen er raskere og holder hjulet klistret til bakken for trygg bremsing og håndtering». Fra vår egen testkjøring av tidligere Road King-modeller tør vi påstå at dette er en oppdatering kundene trolig vil sette stor pris på.

Comments Closed