MER SPENNING I WORLD SUPERBIKE

Del:

50810_r13_action_full

 

Neste år har Federation Internationale de Motocyclisme (FIM) bestemt seg for å gjøre World Superbike (WSB) langt mer spennende for førerne. men også for publikum – enten de er på banen eller ser løpene fra godstolen foran TV-skjermene.

 

Tekst: Claus Diseth

 

Det skal ikke stikkes under en stol at en liten håndfull førere og team har dominert World Superbike de siste sesongene. Dette ligger trolig til grunn for FIMs dristige regelendring.

 

NESTEN PÅ HODET

2016 var det første året løpene i World Superbike ble kjørt over to dager – ett lørdag og ett søndag. Tidligere sesonger har begge løpene blitt kjørt på samme dag, og det har vært lørdagens «Superpole» som har definert startrekkefølgen for begge løpene. Dette snur FIM helt om på neste år – trolig for å skape mer spenning for publikum.

 

FLYTTES NED

Det FIM har vedtatt for neste sesong er følgende: Startrekkefølgen i løpet på søndager bestemmes ikke lenger av lørdagens «Superpole», men av resultatene i første løp. Men med en «twist». De tre første over målstreken lørdag blir på søndagen nemlig flyttet nedover på startplata. Nærmere bestemt til rad tre (altså startplass nummer 7, 8 og 9). I tillegg bytter nummer en og tre plass, slik at vinneren av løp en stiller i niende beste startspor, mens nummer tre får syvende beste startplass.

 

STOKKES OM

Førerne som ble nummer fire, fem og seks «forfremmes» til første startrekke; de vil altså stå som nummer en, to og tre når «startskuddet» fyres av. De førerne som ble nummer syv, åtte og ni flyttes også fram et hakk – dermed til plassene fire, fem og seks.  Det åpenbare ved denne regelendringen er at de raskeste førerne lørdag, må foreta langt flere forbikjøringer enn normalt for å komme seg til front, og at det kommer til å bli et bikkjeslagsmål for å posisjonere seg allerede inn mot første sving.

 

NEI TIL SCOOTER

Lørdagens «Superpole» vil fortsatt gjelde som startrekkefølge søndag for de som kvalifiserer seg inn som nummer 10 eller dårligere.

FIM har også gjort andre endringer for neste års sesong, og prøver tydelig å harmonere sitt eget regelverk med det som gjelder for MotoGP. I 2017 tillater ikke lenger FIM at førerne besiktiger banen fra setet på en scooter. De må enten gå eller sykle, slik det foregår i MotoGP.

Comments Closed