SPINNVILT FRA APRILIA

Del:

 

rsv4rf (2)

 

Aprilias supersportsykkel RSV4 har siden den ble lansert i 2009 rukket å bli en racinglegende. Nå har den blitt helt spinnvill!

 

Tekst og foto: Claus Diseth

 

2016-utgaven av «normale» RSV4 har tilsynelatende bare fått mindre endringer; en bedre bakdemper og det såkalte V4-MP-systemet som gjør at du kan koble sykkelens elektronikk opp til en app på din smart-telefon. Men det er ikke alt!

 

230 HESTER

RSV4 kan nå nemlig også kjøpes i en RR-utgave. Og i en RF-utgave. Sistnevnte er blodtrimmet til 230 hester og kan nesten uten modifikasjoner stille på startstreken i World Superbike. Prisen vil trolig bli deretter…

 

TELEMETRI

RF-utgaven er altså det grommeste det går an å få kjøpt for «mannen i gatas» penger. Komplett med GPS og telemetri som gjør at sykkelen ikke bare kan justeres underveis for å tilpasses de rådende (bane)forhold. Men den kan også fortelle den entusiastiske fører at den tåler mer nedlegg i den og den svingen, hardere aksellerasjon der, kraftigere nedbremsing her…

 

NESTEN KUNST

RSV4 RF er så nærme kunst det går an å komme i den delen av motorsykkelverden hvor alt handler om å komme raskest (og sikrest – du kan fortsatt kjøre den på skilter) rundt en bane eller en svingete landevei. Aprilia har for alle RSV4-modellene oppdatert elektronikken (i samarbeid med Bosch) til å være mer presis, mer effektiv.

 

(artikkelen fortsetter under bildet)

 

rsv4rf (1)

 

HAR ALT

 

RSV RF kommer med det aller meste av tenkelig utstyr som standard. Öhlins rund baut, quickshift, racing-ABS og alt annet man kan ønske seg. Inkludert Aprilias «Race Pack» som ikke følger med i RR-utgaven. Men for de storforlangende er det alltid plass til litt til. Om du har lommebok som tåler det.

 

MYE VIL HA MER

For listen over ekstrautstyr du kan kjøpe til dette råskinnet er lang som et vondt år. Og inkluderer blant annet en tankbag for de som insisterer på å bruke (eller kanskje snarere misbruke)? dette monsteret på gaten.

Det Aprilia faktisk har gjort, er å stille fabrikkens raceavdeling til disposisjon for de som ønsker å kjøpe en fiks ferdig superstock-sykkel (RR) eller en reglementert superbike-sykkel (RF). RF-utgaven skal forøvrig kun produseres i 500 eksemplarer.

Comments Closed