RÅSTERK: Stiv pris på Kawasakis nye H2. Det er antydet 25.000 engelske pund...

RÅSTERK: Stiv pris på Kawasakis nye H2. Det er antydet 25.000 engelske pund…

 

Råtøff og sterk – men billig blir den ikke! Kawasaki antyder at den nye Ninja H2 vil koste 25.000 pund i England.

 

Tekst: Claus Diseth

Foto: Kawasaki

 

Som kjent har Kawasaki allerede lansert en baneversjon av denne superchargeren – H2R. Den utgaven har over 300 hester. Gateversjonen får 200 blank – uten trykksatt luftfilterboks. Selv anslår Kawasaki at den illsinte motoren vil kunne dra ut ca 210 hester i fart. Maks kraft har den ved 11.000 omdreininger.

 

GENTLEMEN’s AGREEMENT

De japanske fabrikkene har en «gentlemen’s agreement» som sier at de ikke skal slippe gatesykler med mer enn 200 hestekrefter. Derfor er dette en solid nedtrimmet utgave av H2R. Det har Kawasaki fått til med andre kammer og annet eksosanlegg. Blant annet. Yamaha sa på en pressekonferanse i går at nye R1 får ca 200 hester, også den uten trykksatt luftfilterboks.

 

TØFF I KJEFTEN: Slik ser nye H2 ut i fronten. Sprek, selv om den har mistet vingene fra H2R.

TØFF I KJEFTEN: Slik ser nye H2 ut i fronten. Sprek, selv om den har mistet vingene fra H2R.

 

UTEN VINGER

Vektmessig er Ninja H2 tyngre enn konkurrentene. Der den turbindrevne Kawaen veier inn på 238 kilo. Det er betydelig mer enn både Panigale 1290 (176 kilo) og 23 kilo tyngre Yamaha R1 (199 kilo). På gateversjonen H2 har Kawasaki fjernet de karakteristiske vingene som sitter på H2R. Bremsene er gedigne 330mm store, med kalipere fra Brembo.

 

MYE ELEKTRONIKK

Som hos konkurrentene i supersport-segmentet, kommer også H2 med en fet elektronikkpakke. Her finnes blant annet quickshifter, traction control, launch control, engine brake control og ABS.

 

h2_7

 

h2_8

Facebook-kommentar