STOL-LEKEN I MOTOGP

Del:
HETT NAVN: Maverick Vinales er ett av de heteste navnene i MotoGP-sirkuset.
HETT NAVN: Maverick Vinales er ett av de heteste navnene i MotoGP-sirkuset.

 

Hvilke av førerne i MotoGP-sirkuset havner i hvilke seter neste sesong? Nå er «stol-leken» virkelig i gang i verdens ypperste motorsportmiljø.

 

Tekst: Claus Diseth

 

Det kalles «silly season». De fleste førerne i MotoGP er på kontrakter som går ut etter at årets sesong avsluttes i Valencia i november. Og spekulasjonene både i miljøet og blant verdens motorpresse går høyt om hvem som havner hvor. Vi tar en nærmere titt:

 

VALENTINO ROSSI

Valentino Rossi har blitt verdensmester ni ganger, og er skikkelig sugen på en tiende tittel. 37-åringen sa etter fjorårets sesong at han ville ta sin avgjørelse om hvorvidt han ville ta to nye år med Yamaha etter fire til seks runder av årets serie. Men han overrasket mange da det allerede før åpningsløpet i Qatar ble annonsert at han kjører for Yamaha også i 2017 og 2018. Det betyr at Rossi er nesten 40 år når den kontrakten avsluttes…

 

JORGE LORENZO

Jorge Lorenzo fikk nytt kontraktstilbud av Yamaha samtidig som Rossi i Qatar, men i motsetning til «teamkameraten» (de to er ikke akkurat gode venner) som umiddelbart takket ja, har Lorenzo valgt å vente med å skrive under på kontraktsforslaget med sin eksisterende arbeidsgiver. Det er nærmest en etablert sannhet at Ducati (og Audi som deleier) sikler på å få Lorenzo inn i stallen. Det ryktes at italienerne har tilbudt Lorenzo en årslønn på et sted mellom 11 og 15 millioner euro for å forlate Yamaha. Og nettopp pengene – og Rossis forlengede kontrakt – kan få Lorenzo til å melde overgang. Og Valentino Rossis uttalelse om at «Lorenzo trenger store baller for å velge Ducati» er nok også litt bensin på overgangsbålet. Samtidig er det en slags enighet om at Lorenzos største sjanse for nok en VM-tittel er hos Yamaha, og at det er den utfordringen han nå tygger på.

 

ducatiteam
UTSATT? Ducati ønsker seg en fører som kan vinne løp for dem. Foreløpig har ikke Andrea Dovizioso (t.v.) og Andrea Iannone klart akkurat dét.

 

ANDREA X 2

Jorge Lorenzo har fått en deadline for å underskrive hos Yamaha – trolig i mai. Hans avgjørelse vil i høy grad påvirke Ducatistallen og de to fabrikkførerne Andrea Iannone og Andrea Dovizioso. Og det kan se ut som om det er førstnevnte som ligger tynnest an. Iannone  krasjet ut av de to siste løpene i 2015-sesongen, og har krasjet ut av de to første nå i 2016. Og i løpet i Argentina forrige helg foretok han et hodeløst forsøk på å passere sin lagkamerat Dovizioso i inngangen til siste sving. På siste runde. Med det resultat at begge krasjet ut fra en sikker andre- og tredjeplass på seierspallen. Dovizioso omtales også som den av førerne som bidrar mest til utviklingen av Ducatis MotoGP-sykler. Iannone skal også ha fått et tilbud fra Suzuki, som frykter å miste sin juvel…

 

MAVERICK VINALES

Unge Maverick Vinales omtales som kanskje sportens heteste navn for øyeblikket, og Suzuki gjør alt de kan for å beholde sitt store talent. Men det er mange andre som ønsker seg Maverick (bakgrunnen for navnet kan du lese om her). Og oftest nevnes han som «læregutt» under Valentino Rossi i Yamaha-teamet. Men det betinger at Lorenzo forsvinner til Ducati. Det er altså Lorenzo som sitter med nøkkelen til de fleste, eventuelle, endringene som kan skje i 2017. Vinales selv kunne sikkert også tenkt seg et fabrikksete hos Repsol Honda, men det er lite sannsynlig at Honda kvitter seg med Marc Marquez og Dani Pedrosa. Selv om sistnevnte aldri har blitt verdensmester i den største klassen, står han med så mange første- og podiumsplasser at hans posisjon trolig er relativt trygg. Vinales har også fått forespørsler fra Ducati og Honda – men hos sistnevnte er det trolig med tanke på et sete i ett av satelitt-teamene. Og det lokker nok ikke like mye som et ordentlig fabrikksete.

Hva tror du? Velger Lorenzo å bli hos Yamaha, eller tar han sjansen på Ducati?

Comments Closed