VERSYS 1000: Kawasaki har gjort en rekke oppdateringer på Versys 1000 - blant annet en større kåpe.

VERSYS 1000: Kawasaki har gjort en rekke oppdateringer på Versys 1000 – blant annet en større kåpe.

 

(INTERMOT/KÖLN): Langt de fleste som besøkte Kawasakis stand på INTERMOT-messen, var nok der først og fremst for å se på nye H2R. Dermed har «den grønnes» øvrige modeller druknet litt i supercharger og 300 hestekrefter. Vi i Bikeport tar ansvar, og ser på to øvrige modeller.

 

Tekst: Claus Diseth

 

Kawasaki har nemlig funnet tiden moden til å oppdatere både Versys 1000 og lillebror Versys 650 på en rekke områder. La oss se hva som er nytt:

 

VERSYS 1000

Noe av det mest synlige, er kanskje at Kawasaki har montert mer «normale» frontlykter på Versys 1000. Nå ligner de mer på det vi finner på f.eks Ninja-modellene. Kåpen har også vokst, og skal gi bedre beskyttelse mot vær og vind. I tillegg er det gjort endel andre kosmetiske/stylingmessige forandringer. Salen er litt endret, og vindskjermen kan justeres manuelt – med rundt ni centimeter fra nederste til øverste posisjon.

 

2015_kawasaki_versys_1000_lt_11.high_

 

STERKERE MOTOR

Kawasaki benytter samme motor i Versys som i Z1000. Nå er maskinen oppgradert med forbedret tenning og innsprøytning, og yter i følge fabrikken 120 hester. Motoren er i gummioppheng for å redusere vibrasjoner (det samme gjelder styret), og sykkelen har fått slipper-clutch. Den har også traction kontroll og kjørecomputer med to modus. ABS-systemet er litt endret og gjort mer kompakt. Fremgaffelen er forlenget med 41mm i forhold til 2014-modellen, og bakdemperen har også blitt ny, og fått noe lenger vandring.

 

LILLEBROR: Versys 650 har også fått solide oppdateringer.

LILLEBROR: Versys 650 har også fått solide oppdateringer.

 

VERSYS 650

Lillebror Versys har – som den store – fått fikset på «ansiktet» – også her ligner nå de skråstilte lyktene (ikke stablet som tidligere) mer på Kawasakis øvrige modeller. Frontkåpen er helt ny og større, og nå kan vindskjermen endelig justeres også på Versys 650. Den er manuelt justerbar, men du trenger ikke verktøy for å gjøre det. Bensintanken er også formet på nytt, og har plass til litt mer bensin enn den forrige modellen.

 

LITT STERKERE

Med omarbeidet eksosanlegg og en bedre ECU, hevder Kawasaki at V-twinmotoren yter 69 hester. Som på storebror er gummiopphengt for å redusere plagsomme vibrasjoner. 650 har også fått helt ny Showa-gaffel, hvor fjæra ligger i det venstre benet, mens demperen er plassert i det høyre gaffelbenet. ABS er selvfølgelig standard også på Versys 650.

 

VERSYS 650: Kommer også hvitlakkert - ikke bare grønn...

VERSYS 650: Kommer også hvitlakkert – ikke bare grønn…

Meld deg på vårt Nyhetsbrev

Følg oss