SUPERGREVEN FRA ØSTERRIKE

Del:

 

SUPERDUKE GT: KTM har lansert sin GT-versjon av råtassen Superduke.
SUPERDUKE GT: KTM har lansert sin GT-versjon av råtassen Superduke.

 

MILANO/EICMA: I KTMs pressemateriell hevder østerrikerne at 1290 SuperDuke GT er en nakensykkel. Men «greven» kommer relativt påkledd likevel.

 

Tekst og foto: Claus Diseth/KTM

 

Og godt er det! For denne sportstoureren – med trykk på sport – er virkelig laget for å ha det moro på langtur.

 

VOLDSOM MOTOR

Hjertet i supergreven er en voldsom motor på hele 1301 kubikk. V-toeren yter 173 hestekrefter, og er den samme maskinen som sitter i den vanlige Superduke. Men der slutter mange av likhetene.

 

ENDRET RAMME

Bakrammen på sykkelen er forsterket, blant annet for å tåle vekten av sidevesker. Sittestillingen er også forskjellig, slik at sykkelen skal være mer behagelig på langturer.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

 

1290 SUPER DUKE GT_Action_04

 

LITEN KÅPE

Frontkåpen (på en nakensykkel?) er laget for å holde vindpresset borte fra føreren der han eller hun suser nedover Europas motorveier eller klatrer Alpepass. Kåpeglasset er selvfølgelig justerbart, og fjærer/dempere er såkalt semi-aktive. Bensintanken rommer forøvrig 23 liter.

 

HAR «ALT»

KTMs Grand Tourismo-greve er velutstyrt også når det kommer til standard elektronikkpakke. ABS, quickshifter, cruisekontroll, et elektronisk system som overvåker lufttrykk, tre forskjellige kjøremodus. Og er ikke dette nok kan den i tillegg bestilles med en såkalt «hold-kontroll» som sørger for at sykkelen er stabil ved bakkestart. Og med elektronisk justerbar motorbrems.

 

SEMI-AKTIV DEMPING

Dempersystemet på 1290 SuperDuke GT er utviklet av WP (som forøvrig eies 100 prosent av KTM), og styres av sensorer på hjulene, samt flere akselometere. Hjernen i systemet overvåker kontinuerlig alt fra hvilket kjøremodus du har valgt, til underlag og førerens egne handlinger for å kontrollere sykkelen, og velger deretter den mest optimale dempingen,

 

superduke_gt (1)

Comments Closed