SUZUKI: NÅ HAR RÅSKINNET KOMMET TIL NORGE

Del:

 

Endelig! Etter finanskrisen har Suzuki ligget brakk. Men nå er de igjen på banen. Bokstavelig talt!

 

Tekst: Claus Diseth

 

Japanske Suzuki har fulgt trenden til Yamaha, Kawasaki og Honda. I år lanserer de minst to versjoner av supersport-sykkelen GSX-R 1000. En «vanlig» R-1000. Og enR- 1000R. Og den siste er heftig, Og snart kan du legge pølsefingrene dine på den.

 

Når det gjelder GSX-R 1000R er importør Erling Sande AS helt i ekstase. For i følge typegodkjenningsdokumentet på den sykkelen de nå har hentet hjem, er den noe av det mest potente du kan kjøpe og få gateregistert i dag.

 

VILLE HESTER

For i følge det medfølgende typegodkjenningsdokumentet (også kalt COC), har denne superbiken 202 hestekrefter, eller drøyt 148,5 kilowatt. Det er vanvittig mye på en sykkel som ferdig innveid veier så vidt over 200 kilo. OK. Det er kanskje de færreste av oss som kommer til å kjøpe akkurat denne. Men den viser hva Suzuki satser på, den viser at Suzuki igjen har blitt en faktor i MotoGP. Og den viser at Suzuki sin utviklingsavdeling igjen har kommet seg på føttene. Flere av de store MC-magasinene har testet modellen GSX-R 1000 og GSX-R 1000R på Phillip Island i Australia nå nettopp. Og det er mye skryt som kommer Suzuki til del.

 

SPENNENDE MOTOR

Nye GSX-R og GSX-RR har en helt nyutviklet motor. Variable ventiltider. Masse elektronikk. Fantastiske fjæringskomponenter. Og på RR-modellen er det litt mer av alt. I følge rapportene er den i tillegg liten, kompakt og kvikkstyrt – nesten som en 600 eller en 750. Men med en hysterisk effektkurve på toppen, og en hel haug omph, grunt og… altså… som det egentlig heter; dreiemoment. Hele veien.

 

PÅ TURNE

Det første eksemplaret som Suzuki Norge har tatt inn, altså av importør Erling Sande AS, blir vist hos Cross-Senteret Snellingen 23. februar – altså i neste uke. Deretter fyker råskinnet videre til MC Oslo tirsdag 25. februar. Og så til Monsterbike 3. og 4. mars. Før den selvfølgelig blir vist fram på MC-messa på Lillestrøm i midten av mars.

 

ÅRETS SUPERBIKE?

Mange har spådd at Suzuki GSX-R 1000R kommer til å bli kåret til årets superbike, foran Kawasaki ZX10-R, Yamaha R1 og R1M, Honda Fireblade SP og BMW s1000RR. Priser og forsikringsstørrelse gjør vel at disse syklene uansett ikke blir storselgere i Norge. Men det er nå moro, da!

Comments Closed