SUZUKI-SALGET FALLER «SOM EN STEIN»

Del:
2016_Suzuki_SV650_7
BRUKERVENNLIG: Nye Suzuki SV650 er både sporty og lettkjørt, men selger mindre i Norge enn den fortjener.

 

Motorsykkelmarkedet er ikke lett å forstå seg på. Til tross for både lekre, sporty, brukervennlige, lettkjørte og tildels prisgunstige sykler, faller salget av Suzukis modeller i Norge «som en stein».

 

Tekst: Claus Diseth

 

Sistnevnte utsagn er selvfølgelig satt noe på spissen, men faktum er at merket overhode ikke er til stede i mopedmarkedet, knapt selger lette motorsykler (åtte hittil i år) og opplever sterk nedgang i salget av tunge motorsykler.

 

TALLENES TALE

Desverre gir ikke den månedlige statistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) modellspesifikke tall (og ja: vi har mast om dette i flere år), men det vi kan lese ut av tallene for nyregistrerte motorsykler etter fem fulle salgsmåneder av 2016, er følgende: Suzuki – en gang én av de «fire store» – ligger nå helt nede på en åttendeplass over de mest solgte tunge motorsyklene i Norge. Mens «salgstopp» Yamaha så langt i år har fått nyregistrert  502 motorsykler, er tilsvarende tall for Suzuki bare 106.

 

DET BLIR VERRE

Det er ikke Bikeport sin mening å svartmale Suzukis situasjon i Norge, men sett i et større perspektiv – altså hvor mange tunge motorsykler som er nyregistrert i Norge hittil i år – ser det ikke bra ut for den gamle kjempen: Ved utgangen av mai i år var det solgt totalt 2.690 tunge sykler i fedrelandet. Kun 106 av disse er altså fra merket som har gitt oss salgssuksesser som GSX, GSX-R, Intruder, VStrom og mange flere. Det gir den bedrøvelige markedsandelen på 3,94 prosent.

 

YAMAHA STØRST

Yamaha er det merket som for tiden selger mest i Norge. De solgte flest sykler i mai måned, og de har solgt flest sykler året så langt sett under ett. 502 sykler hittil gir en markedsandel på 18,66 prosent av totalmarkedet. På plass nummer to ligger BMW med 438 nyregistrerte sykler så langt i 2016, og en markedsandel på 16,28 prosent. Tredjemann på listen er Honda. De har solgt 376 tunge sykler i år, og har dermed en markedsandel i dette segmentet på 13,98 prosent.

 

HØNA SPARKER

Ser vi på forskjellene mellom «jubelåret» 2015 (med sin gjennomsnittlige avgiftsnedgang på ca 30 prosent fra årsskiftet 2014/2015), er det også en indikasjon på hvilken vei «høna sparker». Yamaha har bare en prosentvis nedgang på 0,8 prosent så langt i år sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. BMW opplever faktisk en salgsoppgang på 9,2 prosent. Honda har en bitteliten salgsnedgang på 0,5 prosent, mens Harley-Davidson har en nedgang på 12,4 prosent i forhold til 2015. Hva så med Suzuki så langt i 2016 sammenlignet med samme tidsrom i fjor? Nedgangen er på smerteskjærende 47 prosent!

 

Comments Closed