SUZUKI UTVIKLER HYDROGENMOTOR

Del:

 

suzuki_rm_fuel_cell_yellow2

 

Mens andre fabrikanter utvikler elektriske motorsykler på harde livet, fortsetter Suzuki sitt prosjekt med hydrogenmotorer.

 

Tekst: Claus Diseth

 

Kan en motorsykkel drives frem av en motor som går på rent vann? Javisst, mener Suzuki.

 

LITEN BURGMAN

Suzuki har faktisk vist fram en hydrogendreven Burgman scooter så tidlig som i 2011. Etter noen harde år for fabrikken, har de nå satt fart i utviklingen igjen. Denne gang er det en offroader som får hydrogenmotoren.

 

MER KOMPAKT

 

fuel_cell_suzuki_6

 

Tegningen av Suzukis hydrogendrevne motor viser at de nå jobber med et langt mer kompakt design på motoren. I forhold til tidligere konsepter er nå selve brenselcellen flyttet frem til foran tanken, og med den elektriske motoren rett under vertikalt. Ikke bare er designet mer kompakt, men det tillater også at de kritiske komponentene blir beskyttet av en «bur-aktig» ramme i front.

 

STILLE, STILLE

En motorsykkel drevet av hydrogen vil i praksis være nærmest lydløs. Det åpner for at sykkelen kan brukes på steder hvor støy er et problem. Det åpner også for at den kan brukes innendørs, om ønskelig. Suzuki har foreløpig ikke sluppet noen detaljer om hvor mye kraft sykkelen utvikler, eller sagt noe om når en slik spesiell løsning kan settes i produksjon.

 

 

Comments Closed