Test av MC-klær med airbag!

Del:
mcvesttest-1
Foto: Uwe Rattay/ADAC

 

 

NAF og ADAC (NAFs tyske søsterorganisasjon) har testet to MC-vester med airbag og begge ser ut til at de kan prestere på et nivå som kreves av sikkerhetsutstyret.

 

Problemet for produsenter av kollisjonsputer til motorsykler har vært variasjonen mellom fysiske sammenstøt i trafikken og uforutsigbarhet i førerens bevegelsesmønster (der føreren kastes av). På motorsykler, som i biler, er man derfor avhengig av å få på plass systemer som er i stand til å «se» et sammenstøt før det inntreffer. På brøkdeler av et sekund skal dette systemet detektere faren, for så å aktivere sikkerhetsutstyr som for eksempel å blåse opp en airbag.

 

Ikke vært gode nok
Airbagløsninger i motorsykkelklær er ikke noe nytt. Da NAFs søsterorganisasjon ADAC i 2010 testet slike systemer var de ikke like raske som dagens Dainese-system. En mindre avansert utløsermekanisme gjorde de tregere, men samtidig var prisen lavere. De gav ikke den samme øyeblikkelige hjelpen, men ga i hvert fall beskyttelse i sekundære sammenstøt.

 

Foto: Uwe Rattay/ADAC
Foto: Uwe Rattay/ADAC

 

Evaluering

 

dainese-d-air-street-1

 

Dainese D-air Street

 

Dom: ++ Meget god

 

Pris i Norge: 7490 kr (www.yamahamc.com)

Utstyrsinfo: Airbag-vest med ryggbeskytter. Airbag utløses elektronisk av radiosignaler fra krasjsensorer montert under setet, akselerometer på forgaffelen og sensorer i vesten. Tilgjengelig både for fører og passasjer.

 

Konklusjon: Den innovative vesten fra Dainese er svært intelligent og fungerer klart bedre enn konvensjonelle systemer som utløses mekanisk med wire. Vesten møter ADAC sine krav basert på mange år med testing, og aktiveres/utløses meget rask (fullt oppblåst etter 45 ms).

 

Men selv om vesten er et nyskapende og effektivt produkt krever det at brukeren overholder grunnprinsippene for trygg og sikker kjøring, og at bruksanvisningen følges til punkt og prikke.

 

Positivt:

  • Beskyttelse ved sammenstøt
  • Rask reaksjon, rask utløsning
  • Meget godt beskyttelsespotensial for rygg og bryst
  • Enkel å bruke siden man slipper utløserwire
  • Vesten kan kombineres med andre MC-klær
  • Komfortabel
  • Kan brukes både av fører og passasjer

 

Negativt:

  • Krever regelmessig vedlikehold fra produsent
  • Brukeren må sjekke batterier med jevne mellomrom
  • Airbagen kan ikke gjenbrukes (krever overhaling/vedlikehold)
  • Fungerer bare på motorsykler der sensorkomponentene er montert og tilpasset

 

Helite-AirNest-1

 

Helite AirNest Jacket

 

Dom: + God

 

Pris i Norge: 4487 kr (www.hit-air.no)

 

Utstyrsinfo: Airbag-vest med ryggbeskyttelse. Airbag aktiveres med mekanisk utløserwire.

 

Konklusjon: Helite AirNest Jacket er en konvensjonell airbag-vest som aktiveres mekanisk ved hjelp av en utløserwire festet mellom plagget og motorsykkelen. Airbagen blåses fullt opp på raske 250 ms, og beskyttelsen den gir er god.

 

Positivt:

  • Blir relativt raskt aktivert
  • Airbagen blåses raskt opp (250 ms)
  • God beskyttelse og dekningsflate
  • Kan kombineres med tradisjonelle MC-klær
  • Ekstra ryggbeskytter tilgjengelig
  • Enkel å aktivere
  • Trenger ikke installeres av kvalifisert personell
  • Komfortabel
  • Karakteristisk design og god synlighet med reflekterende materialvalg

 

Negativt:

  • Ineffektiv i primærkollisjon (første sammenstøt) med kjøretøy
  • Utløsermekanismen må forberedes/festes før hver kjøretur
  • Har sine begrensninger i bruk for fører og passasjer sammen

 

Les om hele testen her.

 

Testoppsummering

NAFs tyske søsterorganisasjon ADAC har jobbet med airbagløsninger for MC-klær og testet dette gjennom mange år. Vesten fra Helite får karakteren «god», og gjør en god jobb med en enklere teknologi. Den mer sofistikerte Dainese D-air Street er den første som innfrir ADACs krav til integrerte airbagløsninger i MC-klær. Men det finnes fortsatt forbedringspunkter, og de fleste går på å forenkle bruken:

 

Enklere integrering av sensorkomponenter i motorsykkelen. Det ideelle hadde vært om MC-produsentene kunne tilby dette som ferdig installert ekstrautstyr fra fabrikken.

 

  • Batteriene i vesten bør kunne lades ved hjelp av motorsykkelens eget batteri ved pauser i kjøreturen.
  • Integrere airbag-teknologien inn i tradisjonelle MC-klær. Det forenkler bruken og skaper større aksept hos forbrukerne.

 

Comments Closed