Det å få teste to hjulinger, gjør at vår testmann Tor Sagen, reiser rundt om på kloden. Denne gangen har han vært i Paris for å teste Piaggio X10 maxi GT scooter.

 

Her er hans inntrykk over kjøretøyet:

 

Tekst/Foto: Tor Sagen/ Milagro

 

Jeg er tilbake fra Paris hvor jeg har vært å testet den helt nye Piaggio X10 maxi GT scooter, og her er mitt førsteinntrykk.

 

I 1993 lanserte Piaggio sin Hexagon, som ble verdens aller første GT scooter. Senere kom de med X7 og nå X10 hvor Piaggio har utviklet et nytt flaggskip av en scooter. X10 vil komme i 125-, 350- og 500 kubikk versjoner, og det var 350-versjonen jeg fikk testet, da 500-kubikkeren ikke ville starte å produseres før i mai 2012. 350-utgaven viste seg å være lite og handy verktøy i trafikken i Paris.

 

 

Salen med den justerbare korsryggstøtten var svært komfortabelt og med en meter fotbrett mellom sal og styret, er det mer enn god nok plass for å variere sittestillinger og benplasseringer. Vindskjermen er laget i solid plast, og blafrer ikke i fart samtidig som det beskyttet meg forholdsvis godt for både vind og regn. Jeg måtte bøye meg litt fremover for å unngå været helt, men det var uproblematisk og mulig.

 

 

Denne beskrivelsen av scooteren skjuler da at X10 er et ganske langt kjøretøy. Selve salen er hele 820mm langt, noe som gir masser av plass både for fører og passasjer. Under salen er det et oppbevaringsrom på hele 52 liter. Her fikk jeg uten problemer plass til både min egen helhjelm, samt en halvhjelm i tillegg. To helhjelmer kan dog bli i meste laget.

 

 

For å hanskes med alle de våte brosteiner og malingen på fotgjengeroverganger man ofte finner i byer, har Piaggio utviklet et enkelt antispinnsystem som for egen del slo inn flere ganger på min vei igjennom Paris gater. Piaggio kaller systemet for ASR (Acceleration Slip Regulation). AST er sammen med ABS kun tilgjengelig på Exclusive-versjonen. Dette er et enkelt system som forsinker tenningen dersom det registreres spinning på bakhjulet slik at akselrasjonen stoppes umiddelbart. Jeg ble egentlig forbauset over hvor ofte det slo inn, men det kan skrues av om man blir lei av overstyringen.

 

 

X10 350i har en oppgitt toppfart på 140 km/t, noe som gjør den godt egnet til både bykjøring og landevei/motorvei. Piaggio selv hevder at den har det aller beste Hk/Vekt-forholdet i cooterklassen opp til 400 ccm. Badevekta på X10 350 Exclusive stopper på 200 kg som er 4 kg mer enn standardversjonen uten ASR og ABS.

 

 

Alt i alt ble testturen igjennom Paris en hyggelig opplevelse, med en scooter som var enkel å håndtere. Den har veldig god svingradius på tross av lengden, og gir en svært god beskyttelse mot vær og vind. X10 tilbyr god lagringsplass med det store oppbevaringsrommet under salen og tre hendige oppbevaringsrom fremme, noe som gjør dette til en svært praktisk scooter. Jeg har kun testet en scooter som er enda mer praktisk i bruk, og det er mega maxi BMW C60GT. X10’en er dog en mye rimeligere scooter og vil trolig finne seg mange lykkelige eiere.

 

 

 

Meld deg på vårt Nyhetsbrev

Følg oss