Test: Schuberth S2

Del:

Shubert-S2-1

 

Endelig er det mulig å begynne testen av Schuberth S2, nå som veiene begynner å bli bare og temperaturen oftere er på pluss, enn minussiden her i Trøndelag.

 

Hjelmprodusenten Schuberth er tysk og et godt kjent hjelmmerke her i Norge. På sine sider reklamerer de for at helhjelmen blant annet har lavt støynivå, lav vekt og er forberedt for SRC (Schubert Rider Communikation System) som er en krage som du kan ettermontere der kommunikasjonsutstyret er ferdig montert. Systemet er kompatibelt med Scala Rider.

 

Bruk av hjelmen

I mitt eie, blir hjelmen brukt til touring og hverdagsbruk, og er så langt ikke utprøvd innen racing. Hjelmen er småtrang å få på men, når den sitter på, føles det bra, selv om innerforet trykker litt for mye mot de spesiallagede øreproppene som jeg bruker. Dette vil forhåpentligvis gå seg til, når hjelmen blir brukt i noen mil. Hjelmen er blitt testet i ca 80 mil så langt.

 

Shubert-S2-1

 

 

Pinlock

Pinlock er noe undertegnende er kjent med fra før og har så langt hatt god bruk for dette, spesielt når det er småkaldt (frostrøyk) men også ved lange regnfylte dager. Dette var et stort savn da jeg hadde en annen hjelm uten pinlock. Når det er sagt, så er pinlock satt slik at den kommer litt ”feil” i synsfeltet og kan virke forstyrrende.

 

Pinlock-1

 

Integrert solvisir

Solvisir er noe jeg savnet i forhold til forrige hjelm, der man måtte byttet fra vanlig visir til solvisir. Lange og til dels mørke tunneler kunne bli en ekstra utfordring i overgangene og jeg følte jeg mistet altfor mye av synet, noe som kunne føre til ”aktiv” bremsing når det ikke var opplyste tunneler. Jeg har også hatt hjelm som har hatt solvisir montert utenpå. S2-hjelmen har dette innebygd og skyvemekanismen er integrert på venstre side av hjelmen og er trinnløs. Ikke minst slipper du å ha med ekstra visir om det blir store skiller i løpet av dagen.

 

Shubert-S2-2

 

Hakerem

Om man har numne og kalde hender eller ”pølsefingre”, er hakeremmen en fantastisk flott innretning som gjør at du slipper å knote for å stramme eller å løsne. Bare sørg for å justere den før du begynner bruken.

Shubert-S2-3

 

 

Aerodynamiske egenskaper

Schubert har en egen vindtunnel og S2 er godt utprøvd i slik måte. Jeg kan bekrefte at hjelmen virker å være retningsstabil og har så lang ikke kjent antydning til drifting eller puffing under min bruk av den. Lovende.

 

Shubert-S2-5

 

Støy

Schubert reklamerer med at denne hjelmen er støysvak som igjen generer bedre sikkerhet fordi du da blir mer konsentrert og mindre sliten i hodet av å bruke den. Kun 85 dB (A) ved 100 km/t på motorsykkel uten kåpe sies det, men det er jeg usikker på om jeg kan si meg enig i. Nå kan det være noe galt med den jeg bruker men jeg opplever den ikke som støysvak i forhold til den jeg brukte tidligere.

 

Frisk luft i all mass

Hjelmen er oppgitt til å slippe inn opptil 7 liter frisk luft pr sekund i 100km/t, noe som ikke er utprøvd så langt i kalde Trøndelag. Har heller skalket alle ”luker”, men ser frem til å få kjenne på det, når temperaturen øker, ikke minst i kroppen når man blir varmet opp av både flere mil og varmegrader.

 

Shubert-S2-4

 

Uttakbart innerfor

Et vaskbart innerfor er noe de fleste motorsyklister vet å sette pris på når hjelmen er blitt brukt over lengre tid med lange, varme, svette dager.

 

Vekt

Hjelmen er laget i to ytre skall, for best mulig passform og polstring tilpasset den enkelte størrelse. Jeg har det minste skallet vil jeg tro, siden jeg bruker S (Small) og vekten er oppgitt til å være 1470 gram. Likevel er den noe tyngre enn den forrige hjelmen jeg brukte. Men, så langt har det ikke vært ubehagelig, men årsaken kan også være fordi turene her i Trøndelag har vært for korte, grunnet en veldig kjølig værtype.

 

Vekten er oppgitt til å være fra 1390 til 1550 gram, da inkludert solvisir og akustikkrage.

 

SRC (Schubert Rider Communication System)

SRC systemet monteres på ett par minutter, av brukeren selv – tross systemet er fullt integrert/innebygget i hjelmen. Det finns ingen enhet som monteres utenpå hjelmen, som kan gi tendens til mere vindsus, forstyrrelse av aerodynamikken eller som ”ødelegger” utseendet på hjelmen.

SRC systemet er oppbygd på en plattform på en slik måte man kan pare sammen/sammenkoble opptil 3 brukere samtidig. Muligheten for å koble på mobiltelefon har du også. SCR fulgte dessverre ikke med og har derfor ikke muligheten til å prøve ut systemet.

Jeg ser frem til videre utprøving og lengre turer. Oppdateringer av hjelmen vil komme når jeg har fått kjørt inn noen hundre mil.

Shubert-S2-6

 

Spesifikasjoner:

  • Nye Schuberth S2 kombinerer egenskapene til C3, SR1 og S1Pro og passer like godt til touring som til hverdagsbruk eller racing
  • Bluetooth- og FM-radio antenner er integrert i innerskallet. Kobles til SRCS for optimal rekkevidde/dekning.
  • S2 er nyutviklet helt fra bunnen av, lavere vekt, bedre aerodynamikk, mer kompakt, mer sporty, leveres i 2 ytre skall
  • Fakta Schuberth S2:Topp aerodynamiske egenskaper – utviklet ved hjelp av vindtunnel
  • Aerodynamisk utformet· Retningsstabil· Ingen drifting / puffing
  • Kun 85 dB (A) ved 100 km/t på motorsykkel uten kåpe
  • Slipper inn opp til 7 liter frisk luft pr sekund i 100km/t
  • Akustiske egenskaper· Ekstremt støysvak, takket være integrert akustisk krave
  • Sikkerhet også fordi, når man reduserer støyen øker man konsentrasjonen til føreren
  • Pinlock visir· Garantert duggfritt, takket være dobbelglass teknologi
  • Pinlock filmen festes på innsiden med 2 eksenter skruer
  • Integrert solskjerm· Justeres trinnløst med ny mekanisme plassert langs nedre kant av hjelmen
  • Ventilasjon – topp· Bedre kapasitet – 7 liter luft pr. sekund ved 100 km/t
  • Vekt: Ca 1390-1550g inkludert solvisir og akustikkrage
  • Utvendig skall· Laget i 2 ytre skall for best mulig passform og polstring tilpasset den enkelte størrelse
  • Bedre komfort, økt sikkerhet
  • Sikkerhet· A.R.O.S Anti Roll Off System, refleks felter.
  • Hakerem

 

Schubert S2 leveres i flere farger.

 

Comments Closed