Tips og råd i trafikken

Del:

Det er mandag morgen, du skal på jobb, er trøtt etter helgens festligheter, og kanskje en liten smule ukonsentrert. Køen strekker seg så langt øyet kan se.
Av: Mona Forsnes

Du kjører på to hjul og det «forventes» at alle tohjulinger skal begi seg ut på «padletur» mellom bilene. Vel, her er det noen småting du bør huske på:

Bilistene er akkurat like trøtte og ukonsentrerte som deg. Og kanskje også irritable. Ja, for du kommer jo før dem i køen, og dette er urettferdig. Kanskje viser de dette tydelig ved å legge seg til venstre ut mot den gule stripa (skillelinja) for å hindre deg, eller de bare rister indignert på hodet. Uansett er de fleste av dem overbevist om at det du foretar deg er ulovlig.

Er det 4 felts vei, får du ditt «eget kjørefelt» på den hvite stripa mellom bilene. Bredden på «feltet ditt» varierer kraftig, avpass farten i henhold til dette.

Mange bilister får konkurransenerver, trafikken blir til et race. Det er om å gjøre å komme først frem. De bytter fil så fort det virker som om den andre filen går fortere. Vær spesielt oppmerksom på fil-skiftere når den ene filen beveger seg klart fortere enn den andre.

Ikke hold veldig mye høyere fart enn trafikken i filene. Husk at vei merkingen mellom filene også er svært glatt.

Vær forberedt på å måtte bremse til enhver tid. Hold gjerne et par fingre på bremsehendelen.

I biler som for eksempel står og venter på grønt i lyskryss, kan det sitte passasjerer som finner det for godt å hoppe av der, i stedet for i busslommen 100 meter lenger frem som de egentlig hadde planlagt. De står jo stille i kø, ikke sant? Det kan vel ikke være særlig risikabelt?

Slipp frem andre motorsyklister som ligger bak deg mellom filene og presser på, slik at du ikke irriterer/provoserer enda flere enn det du antagelig allerede gjør. La folk få velge selv det tempoet de vil kjøre og den risikoen de vil ta.

Mange bilister vrenger over i en annen fil uten å varsle om dette ved bruk av blinklys.

Luka oppstod jo akkurat der og da, og da må man bare svinge. Hvis man bruker blinklys på forhånd, får jo «motstanderne» vite hvor man skal, og da er det lettere for dem å blokkere og tette lukene.

Det er viktig å gjøre seg synlig. Bruk blinklys når du ligger på utsiden av køen eller mellom filene! Du kan også bruke fjernlys, men bør vurdere nødvendigheten nøye. For mange bilister er bruk av fjernlys en provokasjon. Bilistene kan faktisk også bli blendet.

Bruk blikket aktivt. Ikke se rett ned foran hjulet ditt. Se etter tegn. Se etter sjåføren i bilens speil. Snur sjåføren mye på hodet kan det være et tegn på at han ikke har tenkt å bli værende der han er særlig lenge. Sjekk også hjulene på bilen. Har de en tendens til å bikke ut mot stripa kan du forvente at noe kanskje skjer.

Vær spesielt oppmerksom på gamle folk (med stive nakker og høyere stressfaktor), unge damer som legger på makeup mens de kjører, eller kanskje ser du sjefen sjøl som sitter med VG på rattet og leser, og snakker i mobiltelefonen samtidig. Alle disse ser at det går greit, køen sklir jo så vidt fremover, de har full kontroll.

Husk at det ikke er lov å kjøre ut på høyre side av bilene (på veiskulderen) for å passere køen.

Trafikkbildet preges av et sosialt samspill. Prøv å se det fra bilistenes ståsted og forstå deres mentalitet. Du ønsker å bli tatt hensyn til. Ta hensyn selv også. Mange bilister setter pris på et vink eller nikk til takk, når de slipper deg frem.

Det er du selv som bestemmer om du vil dette eller ikke. Å kjøre mellom filene er verken lovlig eller ulovlig. Du befinner deg altså i en juridisk gråsone. Derfor gjelder det å gjøre den kalkulerte risikoen dette innebærer så liten som mulig. Er du ikke trygg på «padling» mellom bilene, så unngå det. Ligg i køen. Bilistene vil hvert fall ikke oppfatte det som negativt.

Kilde: nmcu.org

Comments Closed