Topp 10: Dette er verdens raskeste motorsykler

Del:

Hvilke motorsykler er de raskeste i verden? Og da snakker vi om sykler i vanlig produksjon, og utlater konseptsykler og skreddersydde racingmaskiner. Vi snakker om vanlig sykler du kan gå ut og kjøpe akkurat nå.

Lista som er levert av gearheads.org oppgir at den er utarbeidet på bakgrunn av real life tester utført av både amatører og profesjonelle og kombinert med produsentens data.

Så rangeringen er gjort på basis av snitt, og med utgangspunkt i den aller siste modellen:

 

#10. Suzuki GSX-R1000R – Toppfart: 294.5 km/t

For mange er kanskje dette en stor overraskelse. Men top of the line GSX-R1000R har faktisk høyere toppfart enn flere av sine dyrer konkurrenter. Den slår faktisk både Honda CBR 1000RR SP og Kawasaki ZX-10RR. Med 199 tilgjengelige hestekrefter leverer denne sykkelen en kraftutvikling og en aksellerasjon som er formidabel. Og forholdet mellom kraft og vekt nærmer seg optimal. Det er også prisen, sammenlignet med de fleste konkurrerende sykler i dette segmentet.

#09. Aprilia RSV4 RF – Toppfart: 297.7 km/t

Denne modellen har en racinghistorie som gjør at du skjønner hvorfor Aprilla RSV4 RF havner på denne lista: Fem World Superbike mesterskap er vunnet. Her snakker vi 201 hestekrefter fordelt på 180 kilo sykkel. Helt klart en av verdens raskeste sykler, og under de riktige forholdene er det kjent at toppfarten kan overstige 297 km/t.

#08. Yamaha YZF-R1M – Toppfart: 299.3 km/t

Yamaha YZF-R1M er neste mann på lista – og i utgangspunktet en sykkel som er mer baneorientert versjon, enn standard R1. Denne sykkelen utpeker seg med en lang rekke detaljer på plass med et mål for øye: Høy toppfart. 200 hestekrefter, en imponerende motor og utstrakt bruk lettvektkomponenter. Her er det meste strømlinjeformet og du når toppfarten med full tank. Det går fortere også hvis du virkelig vet hva du holder på med.

#07. MV Agusta F4 RR – Toppfart: 312.2 km/t

F4 RR er faktisk en sykkel som er satt i vanlig produksjon – men den har spesifikasjoner som en spesiallaget racingsykkel. Alle MV Agustas sykler er produsert med stor omtanke, men akkurat denne modellen skiller seg ut, særlig motoren som yter 201 hestekrefter. Den består av et spekter av deler laget av titan, og sterk fokus på lett vekt.

#06. Suzuki Hayabusa – Toppfart 312.2 km/t

Så har vi Hayabusa med modellen som endret spillereglene og utfordret den stilltiende «gentlemans agreement» blant produsentene som i sin tid gikk ut på å ikke lage motorsykler som gikk raskere enn 300 km/t. Siden 1999 har Hayabusa vært fast inventar på de fleste topplister som handler om toppfart. Til og med de tidligste utgavene av Hayabusa leverte toppfart over 312 km/t takket være rå kraft fra sin 1340cc-motor. Produsenten oppgir at toppfarten er 299 kmt/t men alle vet at 312 km/t er det som gjelder. Med noen små modifikasjoner går den enda raskere.

#05. Ducati Panigale 1199R – Toppfart: 325.08 km/t

Ducati Panigale 1199 R er mer enn bare en superbike. Det er en super superbike. Den er kraftfull, hissig, har masse karakter og er rett og slett vakker å se på. Men viktigst: Den er rask. Som ved flere av syklene på denne lista, så kan toppfarten oppnås på ulikt vis. Her er det Ducatis race-mode som gjør utslaget. Skrur du denne på og monterer baneeksosanlegg, så vil nåla lett vippe 325 km/t, for folk som vet hva de gjør. Ducati lager ganske enkelt noen av verdens raskeste sykler.

 

#04. Kawasaki Ninja ZX-14R – Toppfart: 334.7 km/t

Når sant skal sies er det ikke så mye som skiller Kawasaki Ninja ZX-14R fra sin erkerival Suzuki Hayabusa. Begge er utstyrt med elektroniske forhåndsinnstillinger som gjør at de leverer toppfart under den reelle kapasiteten. Toppfarten som oppgis omtales ofte som «trygg toppfart». ZX-14R er kjent for å levere langt over produsentens angivelser. Med andre dekk og noen små justeringer av gir går denne sykkelen 334 km/t og over det.

#03. BMW S1000RR HP4 – Toppfart: 349,2 km/t

 

BMW S1000RR HP4 er en motorsykkel som neppe trenger noen introduksjon. Dessverre kommer den med en fabrikk-begrensing på 305.7 km/t. Og det er jo utrolig raskt. Men denne «top of the line» superbiken har en motor som kan levere bedre. Det er faktisk ikke så mye som skal til for å skvise ut mye mer fart. Kobler du fra fartsbegrensingen fra fabrikkens side, når denne sykkelen lett 315 km/t. Legg til en par mindre modifikasjoner og du er på 334 km/t. Og det stopper ikke der. Legg inn litt mer innsats så kjører denne sykkelen 349 km/t. Hvis du ikke tror oss, så sjekk ut denne fartstesten.

#02. Lightning LS-218 – Toppfart: 350.8 km/t

Kanskje er det denne sykkelen som skulle hatt førsteplassen. Det er meget mulig. Ser du etter verdens raskeste motorsykkel i regulær produksjon, så er jakten over. Du ser på den nå. Men en del purister er svært uenig. Lightning er nemlig elektrisk. Flaggskipet er gitt navn etter toppfarten på 218 mph. Den ble satt i 2011 på Bonneville Salt Flats. Et faktum selv de mest El-hatende puristene blant oss ikke kan benekte. 0-60 mph (96,6 km/t) på to sekunder..Og ikke la oss glemme at dette er en street legal sykkel i vanlig produksjon. Den skulle vært nummer en, hadde det ikke vært for….

#01. Kawasaki Ninja H2R – Toppfart: 400.7 km/t

Hva hadde du forventet? Den er kanskje ikke lovlig for gatekjøring og den er helt klart laget for banekjøring. Men den er tilgjengelig og er i ordinær produksjon. Og dette er verdens raskeste motorsykkel du kan kjøpe. Ferdig snakka. Du må nok være en helt spesiell type kjører for å få tak i en sånn, men det er mulig og folk gjør det stadig vekk. Her snakker vi 300 hestekrefter og en hinsides toppfart på 400 km/t da den ble testet av av supersport-guru Kenan Sofuoğlu. H2Rs lillebror, H2, som er lovlig for gatekjøring må nevnes. Den er ikke i nærheten av H2R, men er fremdeles svært rask. Men to H2 modeller på lista ble ikke helt riktig.

Så her er dommen: Den raskeste motorsykkelen i verden er Kawasaki Ninja H2R!

 

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *