Trolig for sent for Diesel MC

Del:

Spesielt for et par år siden, var det en del mindre kjente produsenter som jobbet iherdig med å utvikle motorsykler med diesel-motorer.

Med dagens utvikling, hvor faktisk dieselen har blitt dyrere enn bensin, kan det nå se ut som det er for sent å lansere slike i særlig stor skala. Mange av de som de siste årene har kjøpt diesel-biler føler seg ”lurt” nå når diesel-prisene er kraftig på vei opp. Hvorfor skal man da kjøpe MC med diesel?

HDT USA er en produsent som har satset stort på å utvikle diesel motorsykler. HDT har spesialisert seg på produksjon av diesel motorsykler for det amerikanske militære, og opplever trolig ikke samme negative marked som produsenter som nå forsøker å gå ut i det sivile marked med sine modeller. De er også forsinket med ny modell, trolig en også beregnet for det sivile marked. Spørsmålet er om HDT også ser at de er for sent ute.

bulldog_1211524442.jpg

HDT Bulldog

Thunder Star 1200 er en diesel sportsykkel med TDI-motor på 1200 ccm. Den skal yte 95 HK og har et dreiemoment på hele 220 Nm. Produsenten har oppgitt et forbruk på så lite som 0,2 liter/mil.

thunderstar3_1211524450.jpg

thunderstar2_1211527032_250x343.jpg

Det kan se ut som om utviklingen av dieselmotorer for MC rett og slett har tatt for lang tid. Selv større bilprodusenter, som for eksempel PSA Peugeot Citroen, som er ledende i verden på diesel-teknologi, skifter nå kurs, og legger heller sine ressurser i å utvikle bensinmotorer som holder for kravene i Euro 5 og Euro 6.

Dieselmotorer blir rett og slett for dyr å videreutvikle for å møte fremtidige utgiftskrav.

Comments Closed