Årets happening for mange motorsyklister i Norge er Norgestreffet. Årets treff ble arrangert på Sortland av Vesterålen MC-Klubb 10-13 juli 2007.

Her er reiseskildingen til en av deltakerne, som også var med på BikePort sitt kjørekurs på ACR helgen før.

Av: Mona A. Forsnes

Onsdag 2 Juli 08.

Dagen gikk ikke fort nok, timene før vi dro, virket som sirup men endelig ble begge ferdig på jobb. Vi satte på koffertene på begge syklene (Honda CBR 600F og Honda VF2 1000) og stablet telt, bord og stoler med også (Norgestreff). Starta fra Gjøvik i 18.00 med pent vær, måtte det bare vare….

Det ble en ekstra stopp ikke så langt unna Lillehammer, CBR’n gikk varm hele tiden. Viste seg at temperatur regulatoren hadde gått fløyten og den kokte i varmen… Vi fylte på vann igjen og nå gikk det bedre.

Det ble flere stopp underveis med litt mat og drikke. På Dombås ble det å ha på mere klær siden vi skulle over fjellet. Ble godt med litt varm drikke på Oppdal. Resten av turen gikk greit og vi var fremme på NAF-klubben i Trondheim etter tolv på natta. Kjørelengde ca 40 mil.

Torsdag 3 Juli 08.

Stod opp i riktig tid og fikk en gooood frokost til foreldrene til Geir Morten. Geir Morten sjekket med diverse forretninger i byen for å få kjøpt en ny regulator. Noe sånt hadde ingen på lager, da ble det Petter Smart løsning i stedet.

Ble et par ledninger, en bryter og vips så vare vi klare til å ta fatt på veien igjen. Vi er like heldige med været denne dagen også og det er fantastisk å være på veien. Det ble en del stopp videre oppover også, blant annet laget vi mat på «gamle måten» (Stormkjøkken).

Vi kom fram til Mo i Rana etter kl ni på kvelden, da ble det en god dusj.. Vi var heldig og fikk ligge på «Pressesenteret» i dagene framover, et svært rom for oss sjøl. Kjørelengde ca 50 mil.

Fredag 4 Juli 08.

I dag ble det ingen kjøring på oss. Liz hadde for få vakter rundt om på banen og vi stilte villig opp. Var jo fantastisk heldig med været i dag også og det var sol fra skyfri himmel. Det viste seg at vi fikk bruk for flaggene ganske så ofte. Det ble 3 ulike grupper som kjørte: Medium, rask og roadracing.

Ingen alvorlige ulykker, «bare» syklene som fikk noen solide skraper, førerne hadde mest såret stolthet vil jeg tru… Synes det var et bra opplegg her oppe, sjåførene fikk anledning til å spise 3 måltider her oppe og det gjorde de fleste. Masse god varierende mat også. Men solbrent ja….

Lørdag 5 Juli 08.

Siden jeg var så heldig å vinne et 2 dagers kurs på ACR-banen. Må jeg si jeg var veldig spent da det ble min tur å prøve banen. Herregud!!!! Så moro!!! Stilig!!! Heftig!!!!
Dette skulle jeg ha vært med på tidligere ;o))

Vi fikk lære grunnleggende regler for banekjøring, sporvalg og oppførsel… Vi hadde en instruktør, trivelig kar Marius. Dessverre for meg, viste det seg at bakdemper’n på biken min var ganske så slitt 🙁

Men, jeg fikk faktisk skryt av instruktøren som vi hadde. Jeg burde starte med konkurranse sa han.. Hehe, moro ja

Geir Morten var også ute med sin Honda. Den ble både tung og vanskelig å styre på banen. Men moro og lærerikt var det uansett. Var veldig sliten på kvelden og sovna veldig fort.. Kjørelengde på bane ble sånn ca 26 mil.

Søndag 6 Juli 08. ACR-banen

Oppe i rett dag i dag, skikkelig frokost i dag også, speilegg blant annet ;o))
Jeg kjørte noen pass på banen i dag også men kjøringa ble kraftig redusert pga av demper’n. Måtte gi meg, ble farlig til slutt siden bakhjulet ikke hadde kontakt med bakken lengre.
Ble til at vi hjalp Liz med opprydning i pitboksene og området rundt der. Alle dagene har vært en fantastisk opplevelse, masse godt vær, trivelige folk. Det regnet litt ei natt her, det gjorde jo ingenting siden vi lå inne på hovedbygget.

Fikk god hjelp til å sjekke om det fantes en demper som kunne passe til min sykkel. Folk ringte i øst og vest for å sjekke, men det er jo søndag og det ble litt vanskelig på en slik dag. Må vente til mandag, heldigvis i morgen det 🙂 Kjørelengde ble i dag ca 10 mil.

Mandag 7 Juli 08. Polarsirkelen.

Heldigvis viste det seg at SPS hadde demper på lager og det ville bli sendt i post-ekspress den dagen. Blir sendt poste-restante til Prix-butikken som også er post i butikk der oppe. Det meste ordnet seg til det beste i dag også, er så glad for all den hjelpen som blir vist oss her oppe.

Vi tok oss en tur til Polarsirkelen denne dagen. Heldigvis har vi Geir Morten sin bike som vi kan bruke, den tålte faktisk banekjøringa og godt er det. Masse folk på veiene, både sykler, bilister, campingvogner, bo-biler og lastebiler. Vi knipset bilder på Polarsirkelen, spiste is og drakk kakao.

Tilbake til ACR-banene så vi på andre «tullinger» som hadde tatt over banen etter BikePort.no. De skulle holde på i 4 dager de også. Kjørelengde på sykkel i dag: 14 mil.

Tirsdag 8 Juli 08. Mo i Rana–>Bodø.

I dag kom endelig demper’n til biken min, den ble montert på ingen tid 🙂 Vi er klare til å fortsette turen videre til Norgestreffet. Mye trafikk på veiene i dag også, men med sykler går det lekende lett.

Ferga fra Kilboghavn–>Jektvik rekker vi med et kvarters margin. Vi bestiller overnatting i Kabelvåg natta etter i tilfelle det blir opptatt når vi kommer frem. Vi bestiller også ei hytte i Bodø med det samme i tilfelle vi blir møtt med fullbooket «dør».

Ferge nummer 2 Åskardet–>Forøy går uten problemer også. Det er overskyet og ikke like varmt som tidligere. Vi stopper på en butikk for å kjøpe kveldsmat (Løpsmarka). Der stopper sykkelen til Geir Morten, helt død….

En hjelpsom kar som var i nærheten Har et Ohm-meter og de måler seg fram til problemet som viser seg å være et relé. Dette får de til å fikse og vi håper på at det holder på vei tilbake også. Hytta venter på oss (var redd plassen var stengt siden vi kom sent). Vi inntar middag/kveldsmat som i dag ble «Toro rett i koppen». Rett i køys etterpå…

Onsdag 9 Juli 08. Bodø–>Kabelvåg.

Vekkerklokka stod på 08.00 men vi var våken lenge før den tid. Vi pakket sammen for å stille oss i kø ved fergeleie Bodø–>Moskenes. Svippet innom Bunnpris for å få tak i frokost og litt lesestoff til turen som tar ca 3 1/2 time. Var ved fergeleiet 09.30, den gikk 10.15. Det holdt akkurat til at vi fikk bli med. Båten tar maks 20 sykler og vi ble nummer 19 og 20 ;o)) Geir Morten sov for det meste hele turen og jeg leste VG VELDIG grundig.

Rett etter fergeleiet på Moskenes, ligger fiskeværet Å. Norges best bevarte fiskevær, måtte jo dit for å knipse noen bilder før vi dro videre til Kabelvåg. Det viste seg at det kom til å ta laaaang tid.

Etter noen forbikjøringer begynte bakhjulet på biken min å vingle. Geir Morten konstaterte fort at hjullageret bak hadde blitt ødelagt. Her opp i Lofoten er det litt lengre mellom plassene som selger slikt. Tok ikke sjansen på å kjøre fortere enn ca 60 km, hjelpe meg , for en tur!

Jeg kjørte først og Geir Morten «daltet» etter. Hehe, dette ble skikkelig sightseeing, bare guiden som manglet.

Etter langt og lenger enn langt kom vi fram til Kabelvåg.(Valhall Vandrerhjem). Geir Morten sjekket på internett for å fa tak i riktig lager. Samtidig fikk han kontakt med en lokal «helt» som kunne fortelle oss hvor vi kan få kjøpt lager. Bike.no er kjekke greier når man har trøbbel også, kom fort i kontakt med «helten» gjennom dem.

Torsdag 10 Juli 08. Kabelvåg–> Sortland.

Vi spiste frokost på vandrerhjemmet som bestod av vanlig «hotellfrokost». Heldigvis fikk vi en grei forklaring fra Per (lokal helt) kvelden før hvor vi kunne få kjøpt hjullager. Butikken (Axel Jacobsen) lå midt i Svolvær «sentrum» og de hadde hjullageret på lager. Neste problem ble å finne en plass hvor vi kunne presse lagrene på plass igjen.

Det viste seg at det bare var rett rundt hjørnet, en Esso stasjon litt lengre ned i gata. Vi fikk av bakhjulet og de sørgelige restene av lagrene. Heldigvis gikk alt som smurt, de ville ikke ha noe for lån av verktøyet heller. Som takk, fylte vi bensin før vi dro videre på vår ferd.

Vi kjørte innom Per, (lokal helt) på Vic i sentrum av Svolvær for å takk for hjelpa som vi har fått. Han kvitterte med å gi oss et godt tips for en fin mc-tur. Stedet heter Digermulen i Raftsundet. Masse deilige svinger og flotte ragget fjell.

Vel fremme kjøpte vi vafler og kaffe. Smakte fortreffelig :o)) Satte snuten mot Norgestreffet i Sortland, vårt nestestoppe sted.

Vi var framme i 16.00 tiden. Vi fikk nummer 292 og 192. Lavvoen kom fort opp og så ble koteletter fra grillen på treffet.

Fredag 11 Juli 08. Sortland–> Nyksund–>Sortland.

Siden vi ikke rekker å bli med på fellesturen til Nyksund i morgen, tar vi turen dit i dag. Vi drar inn til Sortland først for å vaske de møkkete syklene våre. Vi er fortsatt heldige med været slik at vi trenger ikke å pakke på oss masse med klær når vi er på syklene.

Vi klarte selvfølgelig å kjøre feil på vei til Nyksund (så ikke avkjørselen) slik at det ble en tur ut i mot Straumsjøen. Like flott natur der også ;o)) Nyksund er «berømt» i den grad at det er foretatt en del filminnspillinger på plassen der. En veldig liten og spesiell plass dette. De hadde en kake «Ekspedisjonens kake» som virkelig smeltet i munnen. Kjørelengde ca 18 mil.

Lørdag 12 Juli 08. Sortland–>Svolvær–>Sortland.

Etter frokost på treffplassen dro vi tilbake til Svolvær (kjørte Lofast) for å møte kusina mi. Hun var var der på ferie sammen med typen sin (kom fredags kveld). Enda en dag med fint vær, satt blant annet nede ved brygga og spiste ferske reker rett fra båten.

Vi ble «kokt» i mc-klær og det gjorde godt å få tatt dusjen på «Strand Hotell» som Vesterålen mc hadde avtale med under Norgestreffet i Svolvær (kostet 60.- pr pers, det var verdt det ja :))

Det ble ganske så tidlig i seng siden vi drar fra treffet i morgen tidlig. Det er de «lokale» heltene som drikker lengst denne natta.

Søndag 13 juli.Sortland–>Mosjøen.

Stod opp halv syv for å ta ned lavvo og lesse alt på syklene. Det er mange som kjører samme løpet som oss, blant annet Frøya mc som vi skal kjøre ned til Mosjøen sammen med.

Heldigvis ble det plass på ferga Lødingen–>Bogenes til hele vårt følge og noen til også da 🙂
Tok ca en time denne ferga og frokosten ble fortært om bord for de fleste av oss, god kaffe også.

Det ble litt regn da vi kom av ferga men det stoppet heldigvis fort, ble en fin tur til Fauske.

Etter litt mat og røykepause og slikt måtte jeg dra på regntøyet, nå kom regnet og det fulgte oss hele veien ned til Mosjøen. Ble blant annet stoppet på Polarsirkelen og Mo i Rana, er jo mange i følge (ca 12-13 stk) og det meldte seg forskjellige behov.

Frøyværingene hadde forhånds bestilt hytter og vi var heldige og fikk en vi også.
Ble en tidlig kveld denne gangen også.

Mandag 14 juli.Mosjøen–>Trondheim.

Siden vi (meg og G.M) kjørte i et litt annet tempo enn Frøyværingene og det ikke ble avtalt noe dagen før, bestemte vi oss å dra tidlig. Klokka 07.00 var vi på døra til Rema 1000 for å få tak i frokost. Den ble spist på en rasteplass ved Majavatn hvor vi også laget oss varm drikke. Det ble dessverre en del regn videre ned derfra selv om vi hadde et solgløtt litt lengre ned i dalen

Var fremme i Trondheim etter klokka 15.00 der vi ble møtt av middag. Det smakte fortreffelig med kjøttkake i brun saus med ertestuing. Dusjen på kvelden var like god, og det var deilig å roe ned kroppen på kvelden.

Er fantasisk fornøyd med turen selv om det var en del problemer underveis.
Håper på en like bra tur neste år også ;o))