I forrige uke kom EU-kommisjonen med sitt forslag til en såkalt Forordning om godkjenning og markedskontroll av to- og trehjulede kjøretøy. Av: Mona Forsnes

Hensikten med forordningen er å samle alle eksisterende direktiv om typegodkjenning av motorsykler i ett dokument, og samtidig innføre tiltak som bedrer sikkerheten og de miljømessige ytelsene.<?xml:namespace prefix = o ns = «urn:schemas-microsoft-com:office:office» />

Kommisjonen erkjenner hva FEMA har drevet kampanje for i mange år: Den antatte sammenhengen mellom effekt og trafikksikkerhet er misvisende. Derfor foreslår Kommisjonen at det ikke lenger er tillatt for medlemslandene å forby motorsykler med maksimal effekt på mer enn 74 kW (100 hk grense). Det eneste EØS-landet som i dag har slik grense er Frankrike, men flere land var interessert i å innføre tiltaket.

Noen av punktene som er forslått:

  • Utslippsgrensene for motorsykler vil bli strengere.

  • Kommisjonen vil også gjøre produsentene ansvarlig for utslippsnivåene sykkelen ble typegodkjent etter holdes over tid, på engelsk In Use Compliance (IUC).

  • Fra og med 2017 skal alle motoriserte tohjulinger være utstyrt med et elektronisk diagnosesystem, på engelsk On Board Diagnostics (OBD). Systemet skal overvåke svikt og forringelse av motor og styringssystemer.

  • Kommisjonen vil begrense mulighetene til å modifisere en motorsykkels «drivlinje» (motor, motorstyring, avgassystem, gearkasse, kraftoverføring og utveksling) i den hensikt å øke dreiemoment, effekt eller topphastighet.

  • Kommisjonen stiller nå krav til produsentene om å oppgi tall for bensinforbruk/CO2 utslipp.

Ønsker du mer utfyllende opplysninger, tar du turen innom å NMCU sine sider.

Meld deg på vårt Nyhetsbrev

Følg oss