SHOW: Motorsykler, glitter og fjas. Her fra Yamahas stand på pressedagen på INTERMOT.

SHOW: Motorsykler, glitter og fjas. Her fra Yamahas stand på pressedagen på INTERMOT.

 

(INTERMOT/KÖLN): En av verdens største og viktigste messer for motorsykkelindustrien – INTERMOT i Köln – har lukket dørene for publikum. Nå ruller showet videre til Milano og EICMA, og vi forsøker oss på en oppsummering av hva vi kan se frem til i 2015.

 

Kommentar og foto: Claus Diseth

 

Verken INTERMOT eller EICMA er lenger stedet for de store overraskelsene. Det meste av nyheter er allerede kjent for både presse og publikum. Men en slik messe gir relativt god oversikt over hvor den enkelte fabrikant har tenkt seg fremover, og hva det vil bli satset på.

 

HONDA

Jeg håper ingen blir fornærmet når jeg sier at jeg lurer veldig på hva Honda – verdens største motorsykkefabrikant – driver med for tiden. Kanskje spesielt på designsiden. Ta en titt på de to bildene under her, og svar på følgende: Er dette modeller som vil begeistre? Selge i bøtter og spann? I lille Norge har Honda på få år gått fra å være landets mestselgende merke, til nå å ligge på en forsmedelig fjerdeplass på salgsstatistikkene. Etter BMW, Harley-Davidson og Yamaha. Trenden er den samme i resten av Skandinavia. I Köln viste Honda frem en oppgradert VFR 800X som har fått mer «adventure-look», litt endringer i motoren, lenger fjæringsvei, nye felger og bremser. Oppdateringen ser virkelig bra ut, men spørsmålet er der: Hvorfor har Honda brukt så lang tid på å komme med en skikkelig adventure-modell til et marked som bare har vært økende de siste 10-12 årene?

 

CTX 700N: 48 hester og futuristisk design. Men er det en vellykket pakke?

CTX 700N: 48 hester og futuristisk design. Men er det en vellykket pakke?

 

NM4  VULTUS: Rekk opp hånda den som vil ha en slik!

NM4 VULTUS: Rekk opp hånda den som vil ha en slik!

 

SUZUKI

Det har nesten vært litt vondt å følge Suzuki de siste årene. Fabrikkens utviklingsavdeling har tilsynelatende ligget med brukket rygg etter at finanskrisen rammet konsernet kraftig. Men nå kan det virke som om merket forsøker å stable seg på beina igjen. Riktignok ikke med noen superspennende nytt, men vi tror oppgraderingen av V-Strom 650 med en mer adventure-rettet modell, er et steg i riktig retning. De to nye nakenmodellene GSX-S 1000 og GSX-S 1000F (den siste litt mer påkledd enn den første) basert på motoren i GSX-R har kul styling og vil gi tilsvarende modeller fra Honda, Yamaha og Kawasaki reell konkurranse. Gledelig er det også at Suzuki vender tilbake til MotoGP. Full sesong blir det fra 2015, men debuten skjer allerede på årets siste race i Valencia i Spania.

 

TØFF I TRYNET: Suzuki lanserte GSX-S 1000 på INTERMOT-messen.

TØFF I TRYNET: Suzuki lanserte GSX-S 1000 på INTERMOT-messen.

 

YAMAHA

Yamaha brukte mye tid på sin INTERMOT-pressekonferanse til å snakke om design. I en heller selsom affære presenterte de designeren bak en ny trehjuling, samt til å presentere retrosyklene XJR 1300 og XJR 1300 Racer. Begge med samme motor med 98 hester, men med et solid bunndrag allerede på 6000 omdreininger. Helt på tampen av pressekonferansen – som du kan lese mer om her – avslørte de også at de kommer med en ny R1. Denne blir først presentert i Milano i begynnelsen av november. Yamaha har også utvidet sin MT-linje med en MT-125 med potensiale til å bli en storselger i lettsykkelmarkedet både her hjemme og i resten av Europa. De kom også med en MT-07, kalt Moto Cage.

 

MUSKELMASKIN: XJR 1300 i nytt, tøft retro-design.

MUSKELMASKIN: XJR 1300 i nytt, tøft retro-design.

 

MT-07: Her med såkalt Moto Cage-styling.

MT-07: Her med såkalt Moto Cage-styling.

 

KAWASAKI

Kawasaki fikk, ikke overraskende, mye oppmerksomhet rundt sin lansering av råskinnet H2R. Den kan du lese mer om her. En ren banesykkel med supercharger og 300 hestekrefter. Kawasaki lanserer en gateversjon med cirka 200 hester på messen i Milano i november. Resten av Kawasakis modell-linje druknet nok litt i brølet fra H2R, men inkluderer ny Versys 650 og Versys 1000.

 

RÅSKINN: Banesykkelen - eller strengt tatt konseptsykkelen - H2R har supercharger, vinger og 300 hester.

RÅSKINN: Banesykkelen – eller strengt tatt konseptsykkelen – H2R har supercharger, vinger og 300 hester.

 

VERSYS: Her i nyoppdater versjon med literstor motor.

VERSYS: Her i nyoppdater versjon med literstor motor.

 

BMW

BMW er kanskje den motorsykkelfabrikanten som har endret seg mest de siste 10 årene, og som mens andre bare har bygget videre på eksisterende modeller, virkelig har utviklet nye og spennende motorsykler. Og med et design som ikke lenger fortjener merkelappen «gubbete». Så er også tilfellet med den nye R 1200 RS, en maskin BMW selv kaller sportstourer. Den har samme motor som f.eks 1200GS/1200GS Adventure, men BMW har gitt den litt mer trøkk på lavere turtall enn GS-modellene har. ABS og ASC (utomatisk stabiliseringskontroll), samt to kjøreprogram (regn og road). Kjøper du tilleggspakken «Pro» får du i tillegg ytterligere to kjøremodus (Dynamisk og Bruker), samt dynamisk traction kontroll (DTC).

 

R 1200RS: Fra lanseringen av BMWs nye R 1200RS.

R 1200RS: Fra lanseringen av BMWs nye R 1200RS.

 

DUCATI

Det har lenge vært kjent at Ducati skulle komme med en Scrambler. Overraskelsen var stor da det viste seg å ikke bare være én modell, men fire. De kan du lese mer om her. Men kanskje enda større var overraskelsen da Ducati meldte at de skiller ut Scrambler som et helt eget merke, med navnet «Scrambler Ducati». Produsenten meldte også at det i tiden som kommer, vil komme ytterligere en rekke modeller fra dette nye merket – og at fokus ligger på at det skal være lett å finne sin egen Scrambler-modell tilpasset livsstil og personlighet. Hver av Scrambler-modellene får forøvrig sin helt egne logo, tilpasset den enkelte sykkelens image og styling.

 

SCRAMBLER: Modellen kommer i fire forskjellige utgaver. Intet mindre!

SCRAMBLER: Modellen kommer i fire forskjellige utgaver. Intet mindre!

 

KTM OG «DE ANDRE»

Østerrikske KTM dundret til med en ny 1290 Superduke som ser helt hysterisk rå ut. Aprilia og MotoGuzzi hadde kun mindre oppdateringer i sitt modellspekter, mens Harley-Davidson, Victory og Indian allerede har lansert sine modeller for 2015.

 

Ønsker du å vite mer om en spesifikk modell for 2015? Tips oss i kommentarfeltet.

 

STOR OG STERK: KTM lanserte sin nye 1290 Superduke.

STOR OG STERK: KTM lanserte sin nye 1290 Superduke.

Meld deg på vårt Nyhetsbrev

Følg oss