BikePorts testfører Tor Sagen har kjørt nye MV Agusta Rivale 800. Han er henrykt over det han kaller en hybrid mellom motard og streetfighter.

 

Tekst og foto: Tor Sagen

 

– Rivale er mer brutal enn motor-donor Brutale 800, enda så rart det høres ut, sier Sagen til Bikeport.

 

Dette skyldes ikke minst en noe lenger akselavstand, et høyere sete, modifisert gaffelvinkel og et bredere styre, som gjør Rivale til en mer raffinert kjøremaskin enn Brutale.

 

– Dette er den mest underholdende MV Agustaen til dags dato, påstår Sagen

 

Alt er dog ikke fryd og gammen, mener Sagen. Ride-by-wire-systemet er ørlite for tregt til at gassresponsen skal være helt umiddelbar, men dette vil trolig justeres i en software-oppdatering fra fabrikk.

 

Mens den tresylindrede motoren murrer fornøyd i lave hastigheter, går den berserk når nok luft og bensin sluses gjennom de riktige kanalene.

– Heldigvis er Brembos monoblock-bremser kraftige nok, mener Sagen. ABS er foreløpig ikke tilgjengelig på Rivale, men den har traction control.

 

 

Traction controllen kan justeres mens man kjører, men knappen er så liten og knotete at det kan være greit å bestemme seg på forhånd, eller i det minste i litt siviliserte hastigheter.

 

Tanken på Rivale rommer ikke mer enn 12,9 liter blyfri bensin, og italienerne har tradisjonen tro lagt mer vekt på design enn funksjonalitet.

 

Konklusjon

– Rivale er alt jeg kunne håpe på, og litt til. Den har en quickshifter som virkelig fungerer, en motor som er litt uraffinert, men som leverer alt du kan ønske deg av krefter og dreiemoment. Og et stabilt og godt chassis. Dermed venter jeg vel bare på en Rivale 1090, sier Sagen og smiler.

 

Tresylindret ubehersket moro fra MV Agusta

Tresylindret ubehersket moro fra MV Agusta

En herlig kjøremaskin, mener vår testfører Tor Sagen.

En herlig kjøremaskin, mener vår testfører Tor Sagen.

Facebook-kommentar