Yamaha 2009

Del:

Yamaha presenterer nå sine 2009 modeller med 5 nyheter og oppgraderinger.

Som ventet kom det en ny R1 og XJ6 Diversion. I tillegg XVS950A Midnight Star og to nye 125ccm.

Noen FJR1400 som det har gått rykter om ble ikke presentert denne gangen.
YZF R1 2009
Motoren er endret kraftig med teknologi fra MotoGP-sykkelen M1.

I 2009-sesongen er denne legendariske modellen utstyrt med helt ny, 998cc firesylinder motor med ‘crossplane’ veivaksel som drives med ulike tenningsintervaller på 270º – 180º – 90º – 180º. Denne innovative, nye designen gir et førsteklasses, lineært gasspådrag og en følelse av at føreren oppretter en direkte forbindelse mellom gasshåndtak og bakhjul. Resultatet skalgi bedre grep og kraft ut av kurver samt en bedre kontroll på gasspådraget.

De tekniske dataene opplyser 182 HK ved 12.500 omdr og 115,5 Nm ved 10.000 omdr.

2009 modelln a YZF-R1 leveres i tre farger: Sort, Blå og Hvit.
2009_yzf-r1_003_1220956391.jpg

2009_yzf-r1_4_1220956391.jpg

2009_yzf-r1_0003_1220956390.jpg

2009_yzf-r1_0019_1220956392.jpg

2009_yzf-r1_0020_1220956392.jpg

2009_yzf-r1_0083_1220956393.jpg

2009_yzf-r1_0449_1220956388.jpg

2009_yzf-r1_0054_1220956392.jpg

XVS950A Midnight Star
Den designmessig nye XVS950A Midnight Star er Yamahas siste tilskudd til den iøynefallende serien av cruisere. Den er utstyrt med en kraftig V-twinmotor, har ekstremt lav setehøyde og et fullblods chassis som gir gode styreegenskaper. Long-and-low Midnight Star 950 er konstruert for førere som vil ha utseende som en tungvekter, men samtidig kjøreegenskapene til en lettvekter.

Motoren er en V-twin på 942 ccm yter 54 HK og 16,8 Nm. Displayet er lagt i tanken etter modell fra HD og for å oppnå den riktige cruiser følelsen. Yamaha har her lagt mye arbeid i å få til moderne teknikk til å fremstå som en klassisk cruiser med tanke på både design, kjøreegenskaper og følelse.

2009_xvs950a_0003_1220956390.jpg

2009_xvs950a_0002_1220956390.jpg

XJ6 Diversion
Mellomklassen er blitt stadig mer populær i Europa, og den nye XJ6 Diversion er bygd nettopp med tanke på dette. Så å si hver eneste detalj med denne attraktive, nye 600-modellen har blitt designet for å sørge for at den nye XJ6 Diversion leverer all den stil, kjøreglede og brukervennlighet som dagens mellomklasseførere er på jakt etter.

Rammen bidrar til en karakteristisk, men tids-løs utseende. Det er og tatt høyde for Europeere som i snitt er en del lavere enn nordmenn, og salhøyden er forholdsvis lav for å gi småvokste muligheten til å føle full kontroll med sykkelen.

2009_xj60042_1220956390.jpg

Motoren er nyutviklet vannavkjølt 4 sylinder på 600 ccm og er konstruert for å levere smidige og førervennlige krefter. Basisarkitekturen er hentet fra FZ6, og den ser tilsynelatende helt lik ut, men innvendig er det meste skiftet ut og videreutviklet for å gi en mer optimal kjøreegenskap. Ytelsen er 78 HK ved 10.000 omdr og 59,7 Nm ved 8.500 omdr.

En naken versjon av sykkelen vl blii vist senere.

2009_xj6_0007_1220956389.jpg

2009_xj6_0083_1220956389.jpg

WR125R og WR125X
WR125R er en helt ny Enduro-sykkel og WR125X en helt ny Supermoto. Begge deler mye av den samme grunnoppbygning og motor. Motoren er 1-sylinder med 124,7 ccm med 15 HK ved 9.000 omdr og 12,2 Nm ved 8.000 omdr.

2009_wr125r0041_1220956389.jpg

2009_wr125x_0032_1220956389.jpg

Comments Closed