YAMAHA HOLDER STAND PÅ SALGSTOPPEN

Del:

 

2016_YAM_FJR1300AE_EU_MS1_STA_001

 

Vi nærmer oss slutten av 2015-sesongen, og kan konstatere at Yamaha vil trone alene på årets salgstopp. Men det er et annet merke som har solgt flest tunge motorsykler nå i høst.

 

Tekst: Claus Diseth

 

Ved utgangen av november er det Yamaha, BMW og Honda som inntar årets nest siste «seierspall» når det gjelder antall nyregistrerte (solgte) tunge motorsykler i Norge i 2015.

 

KJØPER PÅ HØSTEN

Men «topp tre» får juling av Harley-Davidson når det gjelder å selge motorsykler på sen høst. Både i oktober og november solgte det amerikanske merket betydelig flere sykler enn de andre. I november fikk Yamaha registrert fem sykler, BMW syv og Honda seks. Og Harley-Davidson? Fjorten sykler. Oktobertallene viste omtrent det samme.

 

ET GODT ÅR

Totalt for bransjen må 2015 sies å ha vært et meget godt salgsår, selv om flere importører nok har støtt på noen valuta-utfordringer underveis. Ved utgangen av november var det nyregistrert totalt 4.676 tunge motorsykler i vårt kjære kongerike. Tilsvarende tall ved utgangen av november 2014 var 3.208 – et tall som har vært relativt stabilt de siste fem årene.

 

MERKE FOR MERKE

Når vi ser på hvor mange sykler hvert merke har solgt pr. 1. desember, viser de at Yamaha har solgt 792, noe som tilsvarer en økning i forhold til 2014 på hele 78,4 prosent. BMW har solgt 675 tunge motorsykler, opp 32,4 prosent, mens Honda har solgt 550 sykler, opp 43,6 prosent i forhold til fjoråret. Harley-Davidson innehar fjerdeplassen med 547 solgte, en oppgang på 18,4 prosent. Men fortsetter H-D sin trend fra de siste månedene, kan de ved utgangen av desember snappe tredjeplassen på salgsstatistikken fra Honda.

 

FORMIDABLE DUCATI

Bak H-D på statistikken ligger KTM med 433 solgte tunge sykler, en økning på 43,4 prosent. Og bak der; formidable Ducati. Det italienske merket har hittil i år solgt 370 tunge motorsykler. Selv om tallet i seg selv ikke er så imponerende, er økningen fra i fjor vel verdt å merke seg: Opp 208,3 prosent. Det står det respekt av.

 

HVA MED…?

Etter Ducati finner vi Kawasaki (367 solgte, opp 33,5 prosent) og Suzuki (303 solgte, opp gledelige 51,5 prosent). Triumph har solgt 145 tunge sykler hittil i år – noe som faktisk er en salgsøkning på46,5 prosent. Indian har solgt 66 tunge i sitt første år i Norge, mens MV Agusta har levert ut 63 ferdigregistrerte motorsykler i 2015. Victory kan klokke inn 33 sykler (samme eier som Indian, så importøren er trolig relativt fornøyd med året totalt sett), mens MotoGuzzi har solgt 23 sykler – forøvrig samme antall som elektriske Zero Motorcycles. Helt til slutt tar vi med at Aprilia har solgt 16 sykler i år. Når vi tar med at dette er en økning i forhold til fjoråret på 33,3 prosent, sier vel det sitt om Aprilias (ufortjent?) dårlige posisjon i Norge.

Comments Closed