YAMAHA: HVA MED EN R1M?

Del:

nyr1m

 

Det er det nærmeste du kommer en MotoGP-maskin for privatførere. Fra 11. oktober kan du SØKE om å få kjøpe en!

 

Tekst: Claus Diseth

 

Yamahas YZF-R1M ble lansert med dunder og brak høsten 2014, og er i høy grad basert på fabrikkens MotoGP-maskiner. Du kan få kjøpt 2017-modellen fra 11. oktober. Dersom Yamaha mener du er god nok til å kjøre den!

 

SØKNADSPROSESS

Vil du ha en R1-M må du ikke bare grave dypt i lommeboka, men også gjennomgå en omfattende nettbasert søknadsprosess. Yamaha sier selv at etterspørselen etter denne sykkelen – som kun produseres i et begrenset opplag – er svært stor, og at de ønsker at det er de mest erfarne (og sikkert raskeste) førerne som får anledning til å kjøpe den. Om du kommer gjennom stemmegaffelmerkets nåløye får du ikke bare en helt unik motorsykkel. Med på kjøpet kommer også et kurs på en bane i Europa hvor du har tilgang til Yamahas ingeniører, til demperguruer fra Öhlins, dekkeksperter og profesjonelle racingførere to hele dager til ende.

 

FRA MOTOGP

Yamahas YZF-R1M er i stor grad basert på fabrikkens legendariske MotoGP-maskin YZR-M1, for tiden kjørt av Valentino Rossi og Jorge Lorenzo. Den har en tørrvekt på 180 kilo og kjøreklar veier den 200 nette kilo. Med 200 hester på bakhjulet blir det et forhold mellom kilo og hester på festlige 1:1.

 

SPESIFIKASJONER

  • Öhlins elektronisk racingdemper (ERS)
  • Kommunikasjonskontrollenhet med trådløs omkonfigurering
  • Karbonkarosseri i M1-stil / 200 kg servicevekt, 180 kg tørrvekt
  • 998 cc 200 hk 4-sylindret crossplane-motor
  • IMU med 6 akser og Gyro/G-sensorer for 3D-bevegelsesdata
  • Krengningsfølsom Traction Control / sklikontroll
  • Løftekontroll / akselerasjonskontroll / bredt 200-bakdekk
  • Krengningsfølsom ABS / Unified Brake System
  • Deltabox-ramme i aluminium med kort akselavstand
  • Oppstivet svingarm / bakramme i magnesium
  • Begrenset tilgjengelighet
  • Eksklusiv Yamaha-racingopplevelse for R1M-eiere

Comments Closed