YAMAHA: NY SUPERSCOOTER

Del:

xmax1

 

Norske motorsyklister har en tendens til å fnyse av disse oppblåste maxiscooterene. Det er kanskje ikke så lurt. For Yamahas del er salget av disse med på å finansiere utviklingen av «skikkelige» sykler. Dessuten kan de være praktiske.

 

Tekst: Claus Diseth

 

Yamahas Max-modeller, altså scootere fra 125cc til 530cc, står for halvparten av Yamahas scootersalg i Europa. Blant annet er X-Max 250 (som nå blir erstattet) solgt i ikke mindre enn 130.000 eksemplarer i løpet av sine 11 leveår. Ingen smågutt der, altså.

 

MER SPORTY

I følge Yamaha er nye X-Max 300 mer sporty enn forgjengeren, utstyrt med en helt nyutviklet motor som slipper ut mindre avgasser. Den er utstyrt med noe fabrikken kaller «Blue Core»-teknologi, og skal også ha positiv innvirkning på drivstoff-forbruket. Fremgaffelen skal være mer lik de som sitter på konvensjonelle motorsykler, og X-Max er selvfølgelig utstyrt med ABS.

 

KJØREEGENSKAPER

Nå skal vi ikke tro blindt på pressemeldinger fra noen mc-produsenter, men Yamaha sier nå uansett at denne nye scooteren – med nyutviklet chassis – har kjøreegenskaper som en «skikkelig» motorsykkel. Den har fått et 15 tommers forhjul og et 14 tommers bakhjul. Dét sammen med Traction Control skal bidra til å gjøre kjøretøyet stabilt.

 

MYE PLASS

Under salen på denne scooteren har du plass til to helhjelmer, og mye mer. Det er selvfølgelig også plass til en bærbar datamaskin nede i der – praktisk for pendlere. X-Max har også 12-volts uttak for lading av ting og tang, analogt speedometer og turteller, og et stort multifunskjonsinstrument med bryterkontroll på styret.

Scooteren skal ankomme Norge i løpet av mars neste år, og kommer i fargene hvit, grå og bronse.

xmax2

Comments Closed