I år feirer Yamahas supersportsykkel R1 10 år.

Da YZF-R1 ble introdusert i 1998 satte den ny standard for supersportytelser. Siden da har både R1 og R6 gjennomgått stadig utvikling hentet fra blandt annet Yamaha’s satsning på bane.

I1998 og kunne R1 fås i hvit/rød eller blå. Den kom med en tørrvekt på 177 kg, 150 sinte HK
og en akselavstand på 1.395.Høy effekt, lav vekt og kort akselavstand bidrotil en imponerende og dyrisk sykkel med hensikt å konkurrere med de aller beste.1998-YZF-R1-01_1205241042_1205241129.jpg

Dette var hva noen skrev om R1 i 1998:

Thierry Traccan Testansvarlig, Moto Revue, France

R1 er en motorsykkel som appellerer til lidenskap og fantasi. Da motorsykkelen først ble lansert i 1998, var den et nytt konsept innen supersportssegmentet enda mer nyvinnende og fullpakket med effekt og krefter, lettere og med førsteklasses bremser. Den satte en forbløffende standard innen ytelsesevne.

Shunji Yatsushiro Journalist, Bike Magazine, Japan

Jeg vil påstå at den unike tilfredsstillelsen du føler når du behersker en R1 til fulle er noe du kun får av denne motorsykkelmodellen. De ansvarlige for utviklingen av R1 har en målrettet og ufravikelig lidenskap for å designe en perfekt og kompromissløs motorsykkelmodell, og det har resultert i en avansert og spennende motorsykkel som eierne virkelig setter pris på. Designernes lidenskap har gått rett til hjertet på førerne. Jeg tror at det er disse faktorene som gjør R1 til en helt revolusjonerende motorsykkel.

Kent Kunitsugu R1-eier og motorjournalist, USA

Hvis du slår opp ordet banebrytende i ordboken, vil du finne et bilde av Yamaha YZF-R1. Det er riktig at det ble introdusert mengder av sportsmotorsykler før R1 som tilbød en tilsvarende kombinasjon av massive krefter i et 600-chassis. Imidlertid var det ingen som var forent i en pakke som ikke bare satte ny standard for ytelsesevne, men også for innovativ ingeniørkunst og design i tillegg. Selv noen av Italias beste ingeniører og designere innrømte at de ble imponert over kreativiteten man fant hos R1.
Men faktisk er dette bare uvesentlig prat for meg. Jeg ønsket meg ganske enkelt en motorsykkel som kan feie gjennom svingete asfalt like enkelt som den velkjente kniven gjennom smør. Og det er akkurat hva R1 gjør.

Ken Wooton Redaktør, Australian Motorcycle News, Australia

Australia generelt og meg spesielt synes å ha innledet et permanent kjærlighetsforhold til Yamaha R1. For meg begynte det hele ved verdenslanseringen i november 1997. Den gang skrev jeg: ‘Her får man en motorsykkel med den fysiske størrelsen, den lave vekten og hurtigheten til en modell i 600-klassen. Den har også en ekstremt responsiv motor med ekstreme hestekrefter, men også med nok spennvidde til at du ikke må overanstrenge venstrefoten før du kommer fram. Dermed var det bare å punge ut.
Så har R1 hjulpet til med å redefinere hva en sportsmotorsykkel skal være? Det kan du være sikker på, siden den tre ganger har blitt kåret til Årets Motorsykkel i Australias Motorcycle News og dessuten er Australias bestselgende gatemotorsykkel!

2008 modellene av R1 og R6 er selve essensen i Yamaha Supersport, hvor kjøreopplevelse og optimal feedback fra både motor og chassis er like viktige som selve resultatet.

Årets modell leverer hele 180 HK og veier 177 kg – samme tørrvekt som i 1998.

2008-YZF-R1-01_1205240842.jpg

2008-YZF-R1-02_1205240855.jpg

2008-YZF-R1-03_1205240867.jpg

2008-YZF-R1-04_1205240877.jpg

Vi gratulerer jubilanten!