YAMAHA RASKEST PÅ SEPANG

Del:

 

99-lorenzo_gp_3949.gallery_full_top_fullscreen
RASKEST: Jorge Lorenzo var suverent raskest på Sepang i dag, et helt sekund foran Valentino Rossi.

 

MotoGP-sesongen 2016 er i gang, med første offisielle testdag på Sepang-banen utenfor Kuala Lumpur i Malaysia. Ikke helt overraskende var Yamaha suverent raskest.

 

Tekst: Claus Diseth

 

Og det var fjorårets verdensmester Jorge Lorenzo som var raskest av alle. Med en bestetid bare tideler fra fjorårets beste kvalifiseringstid, var han et helt sekund raskere enn nest beste fører – Valentino Rossi.

 

HARD JOBBING

Dani Pedrosa var bare noen små hundredeler bak Rossi, mens Marquez fikk en bestetid halvsekundet bak sin teamkamerat Pedrosa.

Nå skal det forsåvidt ikke legges alt for stor vekt på disse tidene fra den første offisielle testdagen. Teamene og førerne tester ut forskjellige ting, og først på slutten av siste testdag onsdag kan vi få en viss pekepinn på styrkeforholdet mellom teamene.

 

sepang-pre1-ducati_gp16_pirro_02.gallery_full_top_fullscreen
DUCATI: Det testes for harde livet i Sepang. Bildet er fra den private testen i går.

 

STONER PÅ BANEN

Mens Jorge Lorenzo i dag klokket en bestetid på 2.00,6, er det interessant å merke seg at gode, «gamle» Casey Stoner står registrert med en bestetid på 2.02,1 fra den samme banen i går. Da gjennomførte Ducati, Honda og Yamaha sin private test før den offisielle altså startet i dag. Stoner er som kjent nå testfører for Ducati. I morgen hopper verdensmesteren fra 2011 i salen på Ducatis 2016-versjon av sin MotoGP-racer. Det skal bli interessant å se hva slags tider han oppnår i selskap med de aktive førerne i sirkuset.

 

BRENNHETT

Dagens testing ble avbrutt av regnvær da det gjensto bare drøyt 17 minutter av banetiden. Før det hadde Rossi, Marquez og de andre jobbet knallhardt i drøyt syv timer i nesten 40 graders fuktig hete. Rossi var den av fabrikkførerne som kjørte flest runder. 52 mot Lorenzos 34. Ikke verst av en 37-åring.

 

MYE NYTT

Det er mye nytt å forholde seg til i årets utgave av MotoGP. Ikke bare har det blitt byttet fra Bridgestone til Michelin-dekk, samt at alle nå må bruke det samme elektroniske styresystemet. Det er også nye regler for bremsekaliperne. Tidligere har disse blitt levert av Brembo i et materiale bestående av en avansert aluminiumslegering. Men for å redusere kostnader, er det nå en rimeligere aluminium som skal brukes i kaliperne. I følge Brembos mann på banen vil ikke dette gi dårligere bremsekraft, men gi teamene et par ekstra utfordringer når det gjelder oppsett av syklene.

 

 

Comments Closed