KONSEPT: Litt «Mad Max»-utseende fra Husquarna.

KONSEPT: Litt «Mad Max»-utseende fra Husquarna.

 

Husquarna og Husaberg er slått sammen, og eies av KTM. Fusjonen ser ut til å være både kreativ og spennende for alle parter – ikke minst oss motorsyklister.

 

Tekst: Claus Diseth

Foto: Husquarna

 

På messen i Milano har Husquarna presentert sin første gatemodell, supermotarden 701. Men presenterte også to konseptmodeller, som nok stjal mer oppmerksomhet enn fabrikkens første landeveismodell.

 

HVIT: Modellen har fått navnet 401 Hvitpilen. Gjett hva den sorte da heter?

HVIT: Modellen har fått navnet 401 Hvitpilen. Gjett hva den sorte da heter?

 

CAFÉRACER

De to konseptmodellene har fått navnet 401 Hvitpilen og 401 Svartpilen. Det gis ikke premie for å finne ut hvilke av modellene som kalles hva. Svartpilen er en scrambler-type. Begge syklene bruker den samme 373cc store ensylindrede motoren. Vitpilen er mer en caféracer av utseende. Husquarna sier at dersom de mener interessen er stor nok, vil de sette modellene i produksjon. Personlig synes vi det er en veldig god idé, og ser Svartpilen som en god konkurrent til Ducatis nye Scrambler-modeller. Etter utseende (og motor) å dømme, bør de svenske syklene også være konkurransedyktige.

 

MOTOR FRA KTM

Det antas at motorene i 401-modellene er ombygde maskiner fra KTMs 390 Duke-modeller. Hvitpilens motor yter 43 hester, og hele doningen veier ikke mer enn 135 kilo. Utseendet er veldig rent og minimalistisk, samtidig som den moderne LED-frontlykten matcher sykkelens øvrige retro-utseende veldig godt.

Som det går frem av bildene, er Svartpilen mer offroad-inspirert, og veltebøyler både her og der mer enn indikerer at dette er en sykkel som er laget for å bli brukt. Samtidig har den endel fiffige bagasjeløsninger slik at dette kan bli en veldig praktisk motorsykkel å eie.

 

Som sagt; vi liker det vi ser, og håper Husquarna tør satse på konseptet.

Facebook-kommentar