BMW Logo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tor Sagen, vår faste testkjører, tester ikke bare store to hjulinger, han tester også scootere og han er nettopp blitt ferdig med testing av disse to i Madrid.

 

Her er hans førsteinntrykk av dem:

 

BMW C600Sport:

 

BMW’s nye C600Sport er en direkte konkurrent til Yamaha’s Tmax, men i tillegg strekker den seg noe høyere i segmentet. C600Sport bør absolutt bli den scooteren som alle vil måtte måle seg mot nå.

 

C600Sport er den sportslige utgaven av C650GT og er strippet for all luksus og touring-utstyr som man finner på GT’en.

 

Stabiliteten er tilsvarende en motorsykkel samtidig som den har beholdt fleksibiliteten og den lette håndteringen som scooteren tilbyr. Her er det ingen problem å tråkle seg rundt bilene i tett bytrafikk.

 

2012 BMW C600Sport TorSagen 1ABS-bremser er standard på den «lette» utgaven av scooter fra BMW. Men 249 kg lar seg ikke stoppe alt for lett selv med to stk 270mm bremseskiver. De imponerer ikke, men det holder for så vidt og er neppe verre enn hos noen andre konkurrenter.

 

Den 647 kubikk to-sylindrede motoren yter 60 Hk og det er oppgitt en toppfart på hele 180 km/t, som etter mitt syn er forholdsvis bra for scooter å være.

 

2012 BMW C600Sport TorSagen 2600Sport’en var skodd med Pirelli Diablo Scooter-dekk som har en litt mer sportslig egenskap enn Metzeler FeelFree som satt på GT’en.

 

Når man kjører scooter blir man sørgelig vant til at sykkelen ikke har de beste egenskapene over alt. Med C600Sport trenger man ikke å inngå kompromisser på samme måte. Den er svært stabil selv i høye hastigheter og igjennom svingene hvor f.eks Burgman vobbler seg frem.

 

En liten videosnutt av BMW C600 Sport:

 

 

 

 

BMW C650GT:

 

Av de to nye luksus-sccooterne er C 650 GT den som er mest BMW. Stort og komfortabelt sete, 60 liter med bagasjeplass under salen, elektrisk justerbar vindskjerm og påkostet touring-utstyr.

 

Jeg startet testen i Madrid om morgenen og satt kursen mot fjellene. Temperaturen sank raskt fra de 11 gradene inne i byen til ned mot 6 grader i høyden. Rimelig kjølig morgen med andre ord, og jeg var ganske glad for at jeg fikk starte med GT’en og skulle prøve Sport-utgaven senere på dagen. GT’en har nemlig oppvarmede styreholker og varme i setet som jeg satte på auto slik at den justerte seg etter både temperaturen i lufta og farten jeg kjørte i.

 

2012 BMW C650GT TorSagen 1På motorveien ut av Madrid holdt jeg en jevn fart på ca 120 km/t. På motorveien justerte jeg vindskjermen helt opp. I byen og mindre veier kjørte jeg gjerne med vindskjermen noe lavere. C650GT har den samme 647 kubikk store to-sylindrede motoren som C650Sport. Navnene på utgavene angir imidlertid mer hva slags type sykkel (scooter) det er ut fra segmentet den skal selges i.

 

GT’en (Grand Turissimo) er ren luksus-scooter, men med sine hele 261 kg er den ikke akkurat i vektklassen man forbinder med scootere. Den har god stabilitet og med den gode salen og justerbar vindskjerm er dette absolutt mitt førstevalg av en allround scooter for både turer, bykjøring og til/fra jobb.

 

2012 BMW C650GT TorSagen 2Med 60 Hk og en toppfart på hele 180 km/t, kan jeg egentlig heller ikke se noen som helst grunn til at denne også ikke kan være et kjøretøy for de lengre turene – scooter eller ikke. Med stor bagasjeplass under salen og kanskje en toppboks i tillegg kan man ta med seg det allermeste man trenger for en tur, og vel så det.

 

Passasjerplassen er også svært komfortabel med fotbrett, håndtak for å holde seg fast i, og egen to-stegs justering av setevarmen.

 

Meget bra løsning av BMW som helt klart har fått til en BMW Scooter. Flere inntrykk kommer i den fulle testen om ikke lenge.

 

Tor Sagen har laget en liten videosnutt:

 

 

 

Facebook-kommentar