Vår testkjører Tor Sagen er en opptatt mann og tester stort og smått i tohjulinger. Nå har han endelig fått muligheten til å teste Ducati Multistrada.

 

Her er hans første bidrag når det gjelder Ducati Multistrada:

 

Jeg har akkurat kommet tilbake fra Bilbao, hvor Ducati har lansert sin 2013-modell av Multistrada.

 

Førsteinntrykk

 

Ducati har oppgradert sin Testastretta II-motor til en mykere effekt-kurve samt noe mer kraft ved 7.500 omdr. Fasiten etter oppgraderingen er 5 % mer dreiemoment og den nye  Testastretta II DS har nå 124Nm ved dette turtallet istedenfor 118Nm. Det er blant annet endring av bensininnsprøytningen og at det nå er dobbel gnist på pluggene som gjør den økte effekten mulig.

 

Skyhook

Det er imidlertid de nye Skyhook demperne alle som var med på testen snakket om etter testen i Nord-Spania, og jeg ble selv en stor fan av demperne fra Sachs. Sammen med antispinn og siste generasjon ABS er det nesten vanskelig å gjøre kjøretekniske feil på den nye 2013-modellen til Ducati Multistrada 1200 S Touring.

 

Sacks Skyhook-demperne benytter intrikate algoritmer og justerer demperne automatisk i løpet av millisekunder for omtrent alle slags endringer i veibanen. Det er også en endoru-modus dersom du skulle finne på å kjøre litt off-road (med eller uten vilje).

 

 

Multistrada 1200 S Touring

I utgangspunktet er Multistrada 1200 S Touring en sporty sykkel som ved et par klikk på innstillingsknapper endres til en fullverdi og komfortabel touring-sykkel. Innstillingsmulighetene på vindskjermen er forbedret, og nå klarer man å flytte på den med en hånd mens man kjører. Den er fortsatt mekanisk, men løsningen fungerer overraskende bra.

 

1200 S Touring

Alt i alt er førsteinntrykket av 1200 S Touring at den er mer sports-sykkel enn noen av de andre utgavene, selv om den har svært gode touring-egenskaper og da med svært god hjelp fra de nye Skyhook demperne.

 

 

Multistrada heter 1200 S Granturismo og 1200 S Pikes Peak

De andre to nye utgavene av Multistrada heter 1200 S Granturismo og 1200 S Pikes Peak, og det er kun disse tre S-modellene som får de nye Skyhook demperne. Dessverre var verken GT-utgaven eller Pikes Peak-utgaven tilgjengelig for testing i Bilbao. GT-versjonen blir ikke satt i produksjon før i løpet av november og vil bli leveringsklare til butikkene i februar 2013.

 

Det er stort sett kun bagasjeplass som er forskjellen på Touring og GT-modellene. Touring-modellen leveres med et 58-liters bagasjesystem, mens GT-versjonen har 73 liter pluss en toppboks på 48 liter. GT-versjonen vil også bli levert med Pirellis nye Angel GT Touring dekk, som skal gi 15 % mer distanse enn Angel ST som sitter på Touring-utgaven.

 

 

Pikes Peak-utgaven er ikke noe annet enn en Adveture Superbike som veier 12 Kg mindre enn standard 1200 S Touring. Dette er ikke en sykkel en burde pakke inn med kofferter for tur – da mister den sitt spesielle utseende. Bruksområdet blir da mer som en Superbike som jeg gjerne skulle testet på et fjellpass eller to!

 

 

Facebook-kommentar