Vi inviterer til Førerutviklingskurs MC
Arctic Circle Raceway den 11-13 juli 2026.

For 20. året på rad, inviterer BikePort til Førerutviklingskurs. I denne perioden hatt over 3500 MC-fører på forskjellige MC-kurs og vi ønsker både tidligere og nye deltakere velkommen.
Hos oss får du gode instruktører som rettleder deg til å bli en bedre og ikke minst tryggere MC’ist med fokus på forankring, sittestillinger, sporvalg, innbremsing, gasskontroll og blikk. Her lærer du å bli en både bedre og sikrere fører i helt trygge omgivelser hvor sikkerheten til våre deltakere står i fokus!
BikePort er godkjent av forsikringsselskaper og av Statens vegvesen – Dette kreves for at kjøringen skal være lovlig samt at din egen MC forsikring skal være gjeldende.
Vi tilbyr også i 2026 MC Transport fra/til Rudskogen eller Trondheim for våre deltakere!
Mer informasjon under
Priser:
Pris Førerutvikling ACR 11-13 juli 2026: Fra kr. 5.250,-
Merk at jo lengre du venter, jo dyrere blir deltakeravgiften! Prisene øker med kr 250,- pr dag fra nyttår, 14 dager før arrangementet, og igjen 1 uke før arrangementet.
Vi stiller med:
– Instruktører
– Racekontroll
– Ambulanse og sykepleier på banen
– Flaggvakter/observasjonsposter rundt banen
– Åpen Kantine
– Dekkservice – Deler – Utstyr
– Fotoservice
Mer informasjon om kurset
Instruktører
Deltakere vil bli delt inn i mindre grupper med egen instruktør.
Instruktører som vil gi våre deltakere tips, råd og veiledning på måter å forbedre sine kjøreferdigheter og det vil bli teoretisk oppfølging av alle på kurset. Vi prøver også å få til at deltakere blir filmet under kjøring, for å få enda bedre tilbakemeldinger på sin kjøring.
Vi legger spesielt vekt på stabilisering av sykkel, forankring, bremseteknikk, blikk, plassering, gasskontroll og sporvalg.
Sikkerhet
BikePort har 20 års erfaring med MC-arrangement, og har på alle arrangement vektlagt sikkerheten til våre deltakere. Vi rigger derfor vårt stevne etter norsk RoadRacing -reglementet for banepersonell, stevneleder, racekontroll og ambulanse, samt og iht kravene fra banen. Dette for din sikkerhet!
Ambulansepersonellet er spesielt utdannet og trenet i å kunne håndtere og yte førstehjelp på personer med høyhastighets-skader som kan oppstå ved krasj på en asfalt-bane.
Her er din sikkerhet som deltaker på kurset satt i fokus!
MC-Dugnaden
MC-dugnaden er et samarbeidsfora som består av Politiet, Statens Vegvesen, Forsikringsselskap, Høyskolen HINT (trafikkopplæring), Trygg Trafikk og enkelte arrangører av Førerutviklingskurs MC i Norge.
BikePort er en av de arrangører som er med i MC-Dugnaden. Det at vi har blitt invitert inn i dette selskapet ifra starten av for noen år siden er noe vi er svært stolte av – det viser at vi blir tatt på alvor og at vi har tillit – med det medfører og at vi må ta større ansvar for å overholde opplæringsplaner, lovpålagte forbud og føringer fra myndighetene – ikke bare for å gi deg som deltaker best opplevelse og opplæring, men og for at vi skal kunne ha godkjenning også i fremtiden så du igjen senere kan delta på lovlige kurs.
Selv om vi har en del regler å forholde oss til som arrangør medfører det ikke redusert opplevelse for deg som deltaker – det er heller et kvalitets-stempel på våre læreplaner – og JA! Vi skal ha det både gøy og morsomt selv om du ikke kan kjøre på slics!
Kort fortalt
– Er det lovlig på vei er det lovlig på banen –
– Er det ulovlig på vei er det ulovlig på banen –
Veitrafikkloven gjelder uansett – Men vi har fritak for alminnelig høyeste hastighet på kursene våre.
Kjøretid / Fordeling av banetid
Det er satt opp forskjellige grupper for kjøring under arrangementet (Både grupper med RoadRacing og grupper for registrerte MC, førerutviklingskurs) som vekselsvis rullerer hele dagen kun avbrutt av pause.
Du vil bli satt i den gruppa du hører mest hjemme i ut fra dine kjøreferdigheter og erfaring. Ved behov vil vi flytte deg til annen gruppe. Erfaringsmessig vil de fleste være med alle dager, og eventuelle dags-kurs vil bli solgt kun dersom det er ledige plasser i siste tiden før kursstart.
Forsikring og godkjenning BikePort MC-kurs
I 2010 endret noen forsikringsselskap sine vilkår for kaskoforsikring til at de ikke automatisk gjaldt for kjøring på lukket område, herunder baner hvor vi arrangerer kurs. I 2021 fikk vi og ny vegtrafikklov hvor all aktivitet med motorkjøretøy på lukket område må godkjennes av Statens Vegvesen. Uten denne godkjenningen er aktiviteten ulovlig.
BikePort har hatt godkjenning for alle våre kurs siden dette ble påkrevd i 2021. Vi vil selvsagt og får på plass denne godkjenningen for 2026 slik at dette er lovlig aktivitet etter veitrafikkloven og motorsport-forskriften.
Vi søker og for å få kursene godkjent av forsikringsselskap, slik at din kasko-forsikring er gjeldende. Oppdatert liste over forsikringsselskap som har godkjent kurset vil publiseres når disse foreligger. Derfor ber vi deg om å oppgi forsikringsselskap når du melder deg på.
Bespisning/Kantine
Kursavgiften som er oppgitt er eksklusive mat. Det er åpen kantine som vil servere mat og drikke.
Dekk- og deleservice
Vi vil stille med dekkservice for omlegging av dekk på felg.
Du vil også kunne bestille dekk/bremseklosser+++ fra oss. I vår nettbutikk er det faste lave priser (som få andre matcher) på Metzeler, Pirelli og Michelin som du kan bestille hele året. Vi vil ha med noe ekstra dekk for salg. Forhåndsbestill gjerne.
Fotograf:
Europas fremste motorsport-fotograf, Gary Bailey, har lovet å prøve å finne tilbake til Rudskogen igjen også i 2026 – Så får du kjøpt fantastiske skrytebilder av deg selv for å vise fram til venner, familie og ikke minst benytte på sosiale medier!
Transport av MC:
Dersom du selv ikke ønsker å transportere egen MC fra “sør” til ACR, kan vi tilby våre deltakere å transportere den for deg. Da kan du selv kjøre kun bil opp uten tilhenger eller eventuelt ta fly, om du synes det er beste løsningen for deg. Du må transportere MC og alt utstyret ditt i kasse, og vi har 28 ledige plasser på vår trailer. Avreise nordover og levering av MC på ACR vil skje slik at du og kan delta på Baneviken!
Hentesteder er Rudskogen og Trondheim. Booking av transport gjøres eventuelt sammen med påmeldingen. NB! Selvsagt begrensede antall plasser!
Pris tu/retur Trondheim: kr 2.690,-
Pris tur/Retur Rudskogen: kr. 2.990,-
Leie transport-kasse: Kr. 0,-
Overnatting
De aller fleste velger å overnatte på baneområdet. Her er det stor plass til å ha med campingvogn, bil, telt eller annet for å bo og sove. Om dette ikke er et alternativ for deg kan vi anbefale campingplassen Skogly Overnatting et lite stykke unna banen: http://www.skoglyovernatting.com/
Eventuelt kan man overnatte i selve (eller nært) mo i rana. Se oversikt her: https://www.google.no/maps/search/overnatting+mo+i+rana/@66.3258951,14.1817593,12z/data=!3m1!4b1
Tidskjema/Program:
Lørdag 11 juli
0800: Frokost
0830: Obligatorisk førermøte og egen gjennomgang av bane-regler for gategruppen
0900: Obligatorisk sjekk av MC
0930: Praktisk kjøring på banen starter
1200: Lunch
1300: Praktisk kjøring på banen fortsetter
1800: Praktisk kjøring på banen avsluttes
Søndag 12 juli
0800: Frokost
0900: Praktisk kjøring på banen starter
1200: Lunch
1300: Praktisk kjøring på banen fortsetter
1800: Praktisk kjøring på banen avsluttes
Mandag 13 juli
0800: Frokost
0900: Praktisk kjøring på banen starter
1200: Lunch
1300: Praktisk kjøring på banen fortsetter
1800: Praktisk kjøring på banen avsluttes
Priser
Pris Førerutvikling ACR 11-13 juli 2026: Fra kr. 5.250,-
Merk at jo lengre du venter, jo dyrere blir deltakeravgiften! Prisene øker med kr 250,- pr dag fra nyttår, 14 dager før arrangementet, og igjen 1 uke før arrangementet.
Hvis du også deltar på Baneviken 2025 gir vi deg 10% rabatt på din deltakelse (det samme gjør Baneviken) Baneviken 2025 avholdes 20-24 juli, og du kan og bruke vårt tilbud om MC frakt fra Rudskogen til ACR om du deltar på Baneviken.
Betaling:
Forskudd på kr 1.500,- betales ved påmelding til konto 42121318150,-
Resterende deltakeravgift betales senest innen 10 juni 2026 til samme konto. Ved påmelding etter 10 juni 2026, skal hele deltakeravgiften betales ved registrering. Merk alle betalinger med kursdato du skal delta!
Totalprisen din samt betalingsinformasjonen vil fremgå av bookingen og eposten med bekreftelse. Eposten sendes ut automatisk – får du den ikke, sjekk i Spam/Junk før du kontakter oss.
Kvittering blir sendt ut pr epost når vi har registeret innbetalingen din.
Tidsskjema og annen relevant informasjon vil bli sendt ut på epost til deltakerne i forkant av kurset.
Påmelding
NB! Husk å bekrefte påmeldingen på siden du kommer til etter du har fylt inn informasjon!
Deltakerlister publiseres ikke pga “Lov om behandling av personopplysninger”

Facebook-kommentar